ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДОПИТЛИВИХ


фонетика
ПОВТОРИТИ:
Зміни приголосних при їх збігу
Позначення на письмі ненаголошених голосних 


завдання:
1.    Знайдіть рядок, у якому всі слова мають по 9 звуків
А   п’ятдесят, відшукаю, розмовляв;
Б   південний, джерельний, пів’ящика;
В   дядечко, продають, обмінюють;
Г   невільник, найкращий, провидіння
2.    Усі слова рядка мають спільний перший звук
А   янголя, юнак, їдальня
Б   біолог, базар, бур’ян
В   левада, людина, лікоть
Г   збитки, зоря, збірка
Д   яструб, їжак, ідея
3.    Однакова кількість звуків та букв у всіх словах рядка
А в’язень, знання, чіткість
Б приязнь, щирість, уявлення
В дзвін, віра, кваліфікація
Г щастя, рояль, ієрархія
Д прання, ясність, доля
4.    Укажіть рядок, у якому всі слова мають однакову кількість складів:
А    черевики, переїзд, з'являлися;
Б    пересовуючи, поворухнувся, картоплиння;
В    хлібопекарня, вертатися, навпочіпки;
Г    найстрашніше, траплялися, потихеньку.
5.    Усі слова двоскладові в рядку
А Ялта, бриль, гречка
Б кухня, гучний, грейдер
В графік, бронза, грація
Г спека, жонглер, вість
Д м’ята, рима, надія
6.    Укажіть рядок, у якому неправильно поділені слова на склади для переносу:
А    прий-шов, наг-нути, погод-жуватися;
Б    кукуру-дза, під-земний, пого-джуватися;
В    під-живити, водо-спад, роз-ораний;
Г    пре-красний, від-дзеркалювати, подвір'-ям.
7.    Знайдіть рядок, у якому неправильно поставлений наголос:
А    одинадцять, соломинка, решето;
Б    дрова, дочка., верба;
В    приятель, бесіда, горошина;
Г    олень,  ненависть, подруга.
8.    Укажіть, в якому рядку в коренях дієслів й усіх словах пишеться и:
А    заб...ру, підст...лити, вит...рають;    
Б    заб...раю, перет...рати, завм...рав;
В   вит...раємо, заст...лати, заб...ремо
Г   заст...лив, вип...ру, переб...рати.
9.    Укажіть слово, в якому допущена помилка у фонетичній транскрипції:
А    [пойасн'уут']; Б [йавиешче];
В    [джм'іл'];        Г [шчоден:иек].
10. Знайдіть рядок, у якому порушений алфавітний порядок:
А     жалісливий, жалісний, жаліти;
Б     життя, життєрадісний, життєпис;.
В     житель, жити, житло;
Г     журнал, журналіст, журнальний.
11. В українській мові:
А  36 звуків — 10 голосних, 26 приголосних;
Б  38 звуків — 6 голосних, 32 приголосних;
В  33 звуки — 10 голосних, 23 приголосних.
12. У якому рядку всі слова написані правильно?
А  кривий, риготати, випеляти;
Б  дивитися, сестра, зелений;
В  обирежно, виселий, зимний.
13. Усі приголосні в слові
1 глухі
2 м’які (пом’якшені)
3 дзвінкі
4 тверді
А сіль, сіріють, віття
Б текст, шишка, кістка
В кава, окрошка, чашка
Г пляма, вазон, пушка
Д зрада, зоря, лазня
14. Наголос падає  …
1 на перший склад
2 на другий склад
3 на третій склад
4 вільний
А громадянство
Б байдуже
В упоперек
Г спрокволу
Д інформаційний
15.   Вставте пропущені букви е та и в словах:
к...шеня, м...тушня, пш…ниця; тр...мтіти, б…нзин, м...нулий; д…ректор , б...рег, мороз…во, л…лека, б…реза, хлоп...ць.
16. Поставте наголоси. :
Посуд, дочка, було, алфавіт, договір, каталог, український, м 'який, довідник, навчання, корисний.
17. Зробіть звуковий запис слів:
Юнь_______________________________________
Їздовий___________________________________
їжак_______________________________________
м'яч_______________________________________
йод________________________________________
щавель___________________________________
льон______________________________________
дзвінок___________________________________________________
18. Поділіть слова на склади.
Відмінок ______________________
затишок  _____________________
художник_____________________
прикраса ____________________
прообраз  ____________________
настил _______________________
надбання ____________________
верхівка  _____________________

ягідка________________________




БУДОВА СЛОВА.

ОРФОГРАФІЯ. ОРФОЕПІЯ
ПОВТОРИТИ:
Основні морфеми: корінь, суфікс, префікс, інтерфікс, постфікс, флексія, основа слова.
Вимова  і написання префіксів с-, з-, зі-, (зо-), роз-, без-; пре-, при-, прі

завдання:
1.     Правильно поділено на морфеми всі слова рядка
А з/нач/н/ий, папер/ов/ий, за/писа/ти
Б приказ/ка, при/дорож/н/ій, до/від/ник
В голосно, під/співува/ти, по/дар/у/нок
Г най/вищ/ий, пере/пис, доо/прац/юва/ти
Д мит/ець, с/тривож/ен/о, о/зим/ин/а
2.     Нульову флексію мають усі слова рядка
А шимпанзе, відповідь, зараз
Б совість, ніяк, провесінь
В монітор, відгомін, фосфор
Г нині, кратер, мандрівник
Д заповідь, пальто, кремезно
3.     НЕ МАЮТЬ закінчення всі слова рядка
А мадам, метро, спересердя
Б зараз, працюючи, учень
В календар, зазвичай, івасі
Г факсиміле, пальто, швидко
Д магістраль, авеню, просто
4.     Спільнокореневими є всі слова рядка
А уночі, ночувати, ночви
Б водянистий, привід, водичка
В косити, закосичити, косовиця
Г м'ята, пом'якшений, м'яко
Д книжник, книгозбірня, книжка
5.     Зайве за морфемною будовою слово є в рядку
А прохід, заміс, прадід, вигін
Б свіжо, весело, марно, зелено
В жалюзі, пончо, беж, рандеву
Г декому, зріжу, помию, нічия
Д портфоліо, вікно, кіно, бюро
6.  Котрі слова мають похідну основу?
1.Стіна. 2.Весляр. 3.Час. 4.Рука. 5.Білий. 6.Сірник. 7.Сходження. 8.Далеко. 9.Стіл. 10.Убрід.
7.  Визначте слова з чистою основою.
1.Гіпербола. 2.Карате. 3.Вокзал. 4.Кіно. 5.Лезо. 6.Дбайливо. 7.Поле. 8.Шосе. 9.Озеро. 10.Сідло.
8.  У котрому рядку всі слова мають однакову будову?
1. По-сусідськи, застрахувати, перекопати, розписка.
2. Відіслати, небезпека, перечитати, безграмотний.
3. Безпартійний, безбарвний, безмежний, беззбройний.
4. Підтримати, підпис, піддубник, підзвіт, підкоп.
9.  У котрому рядку на місці крапок у префіксах усіх слів
треба писати букву е?
1. Пр... краснодушний, пр... хитрий, пр... вітний, пр... гвинчувати.
2. Пр...вражий, пр...великий, пр...багатий, пр...дивний.
3. Пр...горілий, пр... в’язаний, пр...добрятися, пр...живляти.
4. Пр...пишний, пр...освященний, Пр...дніпров’я, пр...наджений.
10.   Котре з поданих слів треба писати з префіксом з-?
1....куштувати. 2....клепати. 3....тесати. 4....жити. 5....формувати. 6....хопити. 7...пхнути.
11.   Котре з поданих слів треба писати з префіксом с-?
1....дешевлювати. 2....дерев’янілий. 3....фокусувати. 4....лагідніти. 5....молочений. 6....некровлений. 7. ..тверджувати.
12.   Котре з поданих слів треба писати з префіксом зі-?
1. ..їхати. 2....повзти. 3....фотографувати. 4....жувати. 5....мусити. 6....скочити. 7.... куштувати. 8....тихати.
13.   У котрому рядку допущено орфографічну помилку?
1. Згрупувати, згаснути, здогадатися, змазати, змарнувати.
2. Скрутити, стерти, схвилювати, скінчити, створити.
3. Зхилити, ствердити, спутати, сплющити, списати.
14.   У котрому рядку всі слова написано правильно?
1. Скласти, зв’язати, зробити, зфотографувати, зволожити.
2. Змити, зняти, створити, збагнути, списати, схопити.
3. Спиляти, зварити, схилити, зкопати, сформувати.
15.   Розібрати слова за  будовою
Зразок: переписуються – прере/пис/у/ють/ся – розірвана основа
Возз'єднатися________________________________
Заслухаються_________________________________
Подушка______________________________________
Прибережний_________________________________
Рушниця______________________________________
Лісопарковий_________________________________
По-українському______________________________
Високо________________________________________
Кенгуру_______________________________________
Муштрувати__________________________________
Підсніжник___________________________________
Підручник____________________________________
16.   До поданих  слів дібрати  форми  слова  і
спільнокореневі слова /по три/
Зразок: рука – ф.сл.:рук/и, рук/ами,  в  рук/ах;
спк.сл: руч/к/а/ти/ся, руш/ник//, рук/ав//
співати__________________________________
__________________________________________
море____________________________________
__________________________________________
квіти____________________________________
__________________________________________
два______________________________________
__________________________________________
школа___________________________________
__________________________________________
мороз___________________________________
__________________________________________

СЛОВОТВІР. ОРФОГРАФІЯ
ПОВТОРИТИ:

завдання:
1.  У котрому рядку всі слова утворені одним способом?
1.  Накидати, розбудити, пребагатий, несмак, праліс, запальничка.
2.  Непоганий, передмова, післязавтра, забагато, чималий, домішати.
3.  Безмовний, перелітати, перечитування, заспівати, антивірус, підвид.
2.  У котрому рядку всі слова утворені префіксальним способом?
1.  Контрреволюція, антинародний, антивірус, предобрий, заробіток.
2.  Нетактовний, записати, сказати, побороти, завеликий, присмакувати.
3.  Підкопати, контрнаступ, співавтор, підмайстер, прамова, приціл.
3.  Котрі з поданих слів утворені префіксальним способом?
1.Переддень. 2.Заслуга. 3.Задум. 4.Співтовариство. 5.Визнати. 6.Передмістя. 7.З’ясувати. 8.Непомітний. 9.Підвид. 10.Домішки.
4.  У котрому рядку всі слова утворені суфіксальним способом?
1.  Годувальник, зайчик, командувач, слизько, вихователька, молочарня.
2.  Інженерний, газетяр, дідусь, розкішний, відчинивши, доказ.
3.  Мудрість, оздоблення, планетарний, льодовик, вітряк, перечитування.
5.  Котрі з поданих слів утворені суфіксальним способом?
1.Уривок. 2.Міжнародний. 3.Міцнішати. 4.Далечінь. 5.Прикрість. 6.Повінь. 7.Животворний. 8.Надбрів’я. 9.Вглиб. 10.Задум.
6.   Яким способом утворені подані слова?
Вручення, запізнення, приятелювання, прибирання, заперечення.
1.Префіксальним. 2.Суфіксальним. 3.Префіксально-суфіксальним. 4.Безафіксним. 5.Шляхом переходу з однієї частини мови в іншу.
7.  Яким способом утворені подані слова?
Наречена, поранений, бобові, учений, пельменна, учительська.
1.Префіксальним. 2.Суфіксальним. 3.Префіксально-суфіксальним. 4.Безафіксним. 5.Шляхом переходу з однієї частини мови в іншу.
8.  Яким способом утворені подані слова?
Вихід, приціл, заспів, виступ, задум, розтин.
1.Префіксальним. 2.Суфіксальним. 3.Префіксально-суфік­сальним. 4.Безафіксним. 5.Шляхом переходу з однієї частини мови в іншу.
9.  У котрому рядку всі слова утворені префіксально-суфіксальним способом?
1.  Безшовний, міжшкільний, оподаткувати, підберезник, передпокій.
2.  Видолинок, одвірок, переярок, безтурботний, окрилити.
3.  Зекономити, піддослідний, відтінити, притиснути, по-українськи.
10.   Котрі з поданих слів утворені префіксально-суфіксальним способом?
1.По-домашньому. 2.Ускладнення. 3.Позаминулий. 4.Прибережний. 5.Передвиборний. 6.Міжгалузевий. 7.Високоефективний. 8.Передплатити. 9.Надхмарний. 10.Розв’язок.
11.   У котрому рядку всі слова утворені способом складання основ,
слів та їх частин?
1.  Небосхил, варивода, широкоплечий, театрознавець, продавець.
2.  Чорнобривці, водопостачання, босоніж, мимохідь, профком.
3.  ООН, власноруч, міськком, Донбас, болиголов.
12.   Котрі з поданих слів утворені способом складання  основ, слів та їх частин?
1.Безперестанку. 2.Дружина. 3.Безгосподарність. 4.Перекотиполе. 5.Програш. 6.Небосхил. 7.АСУ. 8.Морозильник. 9.Триповерховий. 10.Праслов’янський.
13.   Котрі з поданих слів є складноскороченими?
1.ЧАЕС. 2.ВНЗ. 3.Спуск. 4.Медико-санітарний. 5.Пароплав. 6.УПА. 7.Неп. 8.Хлібопостачання. 9.Малопомітний. 10.ЕОМ.
14.   У котрому рядку виділені слова утворені шляхом переходу з однієї частини мови в іншу?
1.  Сьогоднішньої роботи на завтра не відкладай (Нар.тв.).
2.  Давніх друзів забувають, а при горі споминають (Нар.тв.).
3.  Сьогоднішнє, давнє, майбутнє в піснях героїчних дзвенить (М.Гірник).
15.   У котрому рядку всі слова зазнали змін при словотворенні?
1.  Митецький, овруцький, сиваський, казахський.
2.  Піщаний, молочний, яєчний, підвищити.
3.  Сонячний, пищати, меккський, річний.
16.   У якому рядку при утворенні іменників із суфіксом -ин(а)
пишеться -чч-?
А. Київський, німецький, донецький.
Б. Козацький, Хмельницький, дрогобицький.
В. Чигиринський, галицький, одеський.
Г. Інгулецький, черкаський, уманський
17.   Визначте складні  слова з інтерфіксом
1.Лісосмуга. 2.Волелюбний. 3.Новгород. 4.Краєзнавчий. 5.Тихохідний. 6.Малознайомий. 7.Прижиттєвий. 8.Водограй. 9.Всюдихід. 10.Телецентр.
18.   Літеру о замість пропуску треба писати в обох словах усіх
рядків, ОКРІМ
А груш..подібний, чорт..полох
Б жовч..кам'яний, вітр..вій
В корен..плід, рівн..правність
Г вантаж..підйомник, чорн..гуз
Д кав..молка, сив..головий
19. У котрому рядку всі прислівники утворені сполученням іменника з прийменником?
1.  Здалека, зблизька, здавна, зокрема, стиха, допізна, зліва.
2.  Вперше, спершу, заодно, поодинці, вдруге, вдвоє.
3.  Безвісти, здалека, вперше, спершу, вголос, зліва, вранці.
4.  Безвісти, вголос, вдосвіта, вранці, збоку, восени.
20.   У якому рядку слова розташовано так, щоб кожне попереднє було твірним для наступного?
1.  Верх --► вершник -► вершниця -► вершок -► верхом.
2. Лід -► льодина -► льодинка -►льодистий -► льодовитий -► льодовитість.
3. Слід -► слідок -► слідочок --► слідство -► слідчий.
4. Франція -► француз -► французький -► по-французьки.
5. Німець -► німецький -► по-німецькому -► німка
21.   У котрому рядку всі прислівники мають прикметникове походження?
1.  Відразу, забагато, задовго, тричі, весною, навесні, насправді.
2.  Вперше, заодно, наодинці, вдруге, вдвоє, вчетверо.
3.  По-учнівськи, надовго, весело, урочисто, спокійно, сп’яну.
4.  Віднині, затемна, заодно, зависоко, наодинці, навколо, вдруге.
22.   Визначте спосіб  творення  слів
Зразок: підручник – під/руч/ник/ / - рука  : префіксально-суфіксальний
Перешийок ___________________________________
Виїхати_______________________________________
Лісопарковий________________________________
Подушка_____________________________________
Під'їзд_______________________________________
Землероб____________________________________
Прибережний________________________________



ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ
ПОВТОРИТИ:


завдання:

1.  Знайдіть серед поданих судження, яке відповідає лексичному значенню слова «квітка»:
А іменник жіночого роду, однини називного відмінка; .
Б будь-яка красива рослина;
В частина рослини, переважно у вигляді пелюсток навколо тичинок і маточки, яка звичай має виразне забарвлення і запах;
Г різнокольорові листочки на дереві чи траві, що пахнуть.
2.  Укажіть рядок, у якому знаходяться лише однозначні слова:
А префікс, шкарпетки, диспетчер;
Б вечір, море, дорога;  В сонце, поле, голова
Г жайворонок, велетень, земля;
3.  Слово сміється вжите в переносному значенні в рядку
А синок сміється                    Б сонце сміється
В сміється від задоволення   Г учень сміється
Д сміється з моєї невдачі
4.  Укажіть, який з рядків складається лише з омонімів:
А район, свіжий, стрічка;      Б панцир, мир, лице;
В митець, натура, парк;         Г балка, бал, стан.
5.   Визначте, у якому рядку не всі слова — синоніми:
А бути, існувати, фігурувати;
Б легковажність, легкодумність, несерйозність;
В неволя, бездіяльність, рабство;
Г лелека, чорногуз, бусел.
6.  Укажіть, які пари слів не є антонімами:
А боязливо — відважно;    Б вдумливо — легковажно;
В активно — пасивно;        Г розумно — дріб'язково.
7.  Укажіть, у якому рядку подані не пароніми:
А з`амок — зам`ок;       Б ґрунтовий — Ґрунтовний;
В дружний — дружній;    Г ефективний — ефектний.
8.  Знайдіть рядок, у якому не всі слова — загальновживані;
А дядько, рука, хата;         Б грім, полонина, мороз;
В стіл, голова, курка;        Г обід, веселий, річка.
9.  Укажіть слова, які є професіоналізмами для працівників сільського господарства:
А поле, яблуко, вода;     Б бараболя, кукурудза, кияшки;
В ярові, елеватор, міндобрива;
Г ластівка, соловей, горобець.
10.   Укажіть рядок, у якому є не власне українські слова:
А діяти, фабрика, хист;   Б смуга, гарний, взагалі;
В огрядний, мрія, баритися;  Г зразок, очолити, багаття.
11.   Неправильно   дібрано  відповідник   до  запозиченого   слова в  рядку
А    електорат  -     влада     Б    евфонія  -    милозвучність
В домінувати  -  переважати   Д бібліотека  - книгозбірня
Г   ексклюзивний          -  виключний
12.   Укажіть рядок, у якому слова, що не є застарілими:
А  калита, жупан, запаска; Б корчма, очіпок, плахта;
В ярмарок, рушник, оселя;Г сволок, семиряга, свита.
13.   До емоційно забарвленої лексики належать усі слова
А  дівчисько, второпати, прикріпити, базікати;
Б беркицьнутись, козаченько, повчання, мамусю
В зіронька, злодюга, вікопомний, роззява;
Г рученьки, проміння, вітрище, самісінький.
14.   Укажіть рядок, у якому зустрічається розмовно-просторічна лексика:
А циркуль, косинус, математичка;
Б баланс, прибуток, ринок; В піраміда, психіка, батіг;
Г цап, нерухомість, мить.
15.   У котрому реченні (реченнях) неправильно вжито слово "приймати"?
А.Юнаки приймають присягу на вірність Україні
Б Їв  би очима, та душа не приймає
В Наталка приймає участь у змаганнях .
16.   Виберіть речення, в якому використано авторський неологізм.
А Сонце шалено кружилося навколо гарячого променя (С. Касьянова).
Б Поглянь, товаришу, поглянь, як грають ниви злотостеблі (М. Рильський).
В Вікна були застелені коцами так, що жоден промінчик від двох великих
часових не міг прорватися надвір (Л. Сеник).
Г Годинника у них не було, та якби й був, то нікому б не зарадив, бо ліхтарі
давно погасли (Ф. Бурлака).
Д Тепло, тихо, ні вітерцю, ні хмариночки, небо синє, а сонце не бліде, не
осіннє, навіть припікає (М. Білкун).
17.   Вкажіть рядок, у якому всі слова застарілі.
А Кришталь, бланк, кубок, десниця, фіра.
Б Установа, місія, плахта, намітка, горбатка.
В Графиня, кольчуга, карета, муж, шолом.
Г Мірошник, білочка, фламінго, соната, трон.
Д Наймит, панщина, камінь, пластівці, ромашка.
18.   У котрому рядку (рядках) усі слова є діалектизмами?
А Какаду, забуття, оселедець, фантастика, варення.
Б Путня, раятися, бесаги, когут, комин.
В Комин, зело, ватра, фіра, грам.
19.  До складу якого фразеологізму входять антоніми?
В ні живий ні мертвий; Г не з доброго десятка;
Д з вогню та в полум'я.
20.    Фразеологізм – синонім до слова хитрувати
А заплющувати очі                 Б замилювати очі
В замазувати очі                    Г заливати очі
21.   Антонім до фразеологізму хоч в око стрель є в реченні
А Ситуація – хоч крізь землю провалися.
Б Сьогодні надворі ясно, хоч голки збирай.
В Тихо довкола, хоч мак сій.
Г У хаті хоч зуби клади на полицю.
22.   Неправильно визначено значення фразеологічного звороту
А дамоклів меч — складне переплетення обставин, заплутані питання
Б ахіллесова п'ята — дошкульне місце, вразлива сторона в кого-небудь
В блудний син — людина, яка через легкодумство зневажила своїх близьких, проміняла будинок, родину, батьківщину на чужину
Г вавилонська вежа — справа, яка цілком ніколи не буде завершена
23.   Неправильно визначено значення фразеологічного звороту
А вовк в овечій шкурі про лицеміра, який під машкарою доброзичливості приховує злі наміри
Б ворона в павиному пір´ї— про людину, яка даремно намагається
здаватися значимішою, цікавішою, освіченішою тощо, ніж вона є
насправді
В геростратова слава — слава тимчасова, швидкоминуча, якою не
слід спокушатися
Г дари данайців — підступні подарунки, які несуть із собою загибель для тих, хто їх одержує
24.  Доберіть фразеологізм — синонім до слова обманювати
А замазувати очі                    Б посадити в калошу
В пальцем у небо попасти     Г дивитися крізь пальці
25.  Антонім до фразеологізму «як мокре горить» є в реченні
А У неспокійного діда завжди знайдеться якась робота, усе він знає, усе аж кипить в руках.
Б Настуся вчилась дома поволі, не хапаючись, вчилась, як мерзле горить.
В Як стрінуся з просвіченим чоловіком, то в мене аж душа радіє.
Г Словом, у мене так часто пропадає вечір, що аж жаль бере.
26. Підберіть синоніми до слів:
Бігти - __________________________________________________________________________
Сміливий - ____________________________________________________________________
27. Складіть речення з омонімами.
Задачі, за дачі______________________________________________________________
любо, Любо_________________________________________________________________
наніс, на ніс________________________________________________________________
28. Розкрийте  значення наведених фразеологічних зворотів:
пекти раків - _______________________________
берегти як зіницю ока- _______________________
засукати рука­ва- _____________________________
на сьомому небі- _____________________________
взяти себе в руки- ____________________________
ні пари з уст - ______________________________




Морфологія. Іменник
завдання:
1. Визначити        рядок ,   у   якому    всі   слова   є  іменниками .
А  Дівчина , матусин , старість, сім'я .
Б  Робітник ,  любити , оксамитовий , садок .
В  Плавання , читання , сміх,   натовп .
Г  Планувати ,  канікули , круча, козак .
2.Визначити рядок , у якому всі іменники є назвами істот.
А Ялина ,   стіл,   зустріч,   цемент.
Б Рука,   зошит,   поле,    залізо.
В Комиш ,     вікно,   дорога,    цегла.
Г Мати,   учитель,   ремесло,       брат.
3. До чоловічого роду належать усі іменники рядка
А шимпанзе, сирота, Онтаріо, адрес
Б Міссісіпі, Тбілісі, літопис, нежить
В пюре, кафе, гуаш, плач   Г кюре, Дніпро, зяб, батько
Д аркуш, бароко, фламінго, поні
4.  До жіночого роду належать усі іменники рядка
А купіль, соло,   міль, Чилі
Б купіль, лідер, Фудзіяма, інженер
В соло, мадам, цеце, міледі     Г Умань, зала, СДПУ, доцент
Д розкіш, зелень, місіс, приязнь
5.  До середнього роду належать усі іменники рядка
А дзеркало, івасі, цунамі, Ай-Петрі
Б тире, меню, дитя, трюмо  В ескімо, Марокко, Сочі, ЗУНР
Г авеню, решето, купе, цеце    Д кредо, таксі, окапі, поні
6.  До спільного роду належать усі іменники рядка
А роззява, ботанік, зайда, знайда
Б сирота, кенгуру, лікар, одоробло
В сусіда, кіннота, гайвороння, стиляга
Г бібліотекар, каліка, ненажера, замурза
Д сіромаха, базіка, незграба, заїка
7.  З'ясуйте, у якому рядку всі іменники не розрізняються за родами.
А Ліси, річки, батьки, озера, затоки.
Б Мрії, думки, шаблі, палиці, статті.
В Літаки, пустелі, сади, погляди, запитання.
Г Школи, дерева, студенти, малюки, педагоги.
Д Ворота, гроші, солодощі, окуляри, ножиці.
8.  Іменники, що вживаються тільки в формі множини:
а)Зустрічі, меблі, зошити сумки;
б)Черкаси, ворота, окуляри, ножиці;
в)Канікули, ласощі, метелик, Львів.
9.  Форми однини та множини мають усі іменники рядка
А предмет, ненависть, збіжжя, капуста
Б хата, стіл, берег, береза     В космос, папір, дріжджі, лікар
Г струна, камінь, вареник, волосся Д шорти, плечі, руки, очі
10.   Всі незмінювані іменники є у рядку:
а)Київ, Ромни, Луцьк, Одеса;   б)теля, кущ, калина, таксі;
в) метро, кашне, шосе, трюмо.
11.   З'ясуйте, у якому рядку всі іменники — конкретні назви.
А Віра, книга, корова, кава, рішення.
Б Вівця, лід, записник, палац, вівчар.
В Телефон, людина, квітка, телефонізація, людство.
Г Картина, дерево, взуття, зошит, милість.
Д Чарівник, маг, чаклун, чародій, чари.
12.   У якому рядку не всі іменники належать до І відміни?
А Площа, дівча, дорога, курча, пропажа.
Б Сердега, Сава, лопата, сила, сажа.
В Вітчизна, підмога, бідолаха, груша, Марія.
Г Україна, воєвода, проява, Золотоноша, волога.
Д Підлога, Ірина, береза, вимова.
13.   Визначте, у якому рядку всі іменники II відміни з основою на -р належать до твердої групи.
А Вівчар, лікар, кухар, слюсар, явір.
Б Скляр, гусляр, газетяр, тесляр, різьбяр.
В Інженер, кар'єр, звір, прапор, муляр.
Г Кобзар, куховар, пустир, касир, ветеринар.
Д Ігор, якір, лобур, кучер (волосся), нашатир.
14.   У якому рядку всі іменники І відміни в родовому відмінку множини мають нульове закінчення?
А Свиня, суддя, абрикос, авіамодель, коментар.
Б Миша, тесля, авіаполк, автослюсар, українець.
В Мрія, вільха, лелека, долоня, розмова.
Г Стаття, гайдамака, австралієць, космонавт, аеропорт.
Д Сім'я, ніздря, автор, шлях, вірус.
15.   У якому рядку допущено помилки в правописі власних назв?
А Леся Українка, Тарас Григорович Шевченко, газета Чернівці, журнал Дніпро.
Б Академія наук України, журнал «Всесвіт», князь Володимир, Дніпро, Київ.
В День Незалежності України, Богдан Хмельницький, Галич, Прут, газета «Молодь України».
Г Україна, Дунай, Чорне море, Будинок народної творчості, фабрика «Киянка».
Д Олекса Довбуш, Карпати, Черемош, Юрій Федькович, Кирило Кожум'яка.
16.   У якому рядку всі іменники означають назви дій?
А Дихання, читання, лікування, малювання, рух.
Б Боротьба, інженер, вода, щастя, біг.
В Токар, чабан, гончар, маляр, митець.
Г Будинок, чай, береза, зустріч, яблуня.
Д Ріст, дослідження, синява, травень, чайка.
17.   Визначити   рядок ,   у якому   неправильно   вжито   відмінкові   закінчення   іменників.
А    Панциря ,     гривнів, мечом,  красене
Б    Професоре ,  Карпат,  гастролей,  кущем
В    Доню ,    ворітьми,   ножиць ,  тіней
Г    По   полях,   племен,   площею ,  молодцю
18.    У родовому відмінку однини закінчення -а(-я) мають усі іменники ч. р. рядка
А вокзал, жираф, патріарх, ерудит 
Б  патерик, медик, тигр, прямокутник
В водоспад, егоїст, атом, вересень 
Г переліг, Острог, мікроб, вечір 
Д понеділок, Дністер, десяток, атлас 
19.   У кличному відмінку закінчення -е мають усі іменники ч. р.   рядка
А ударник, голуб, Степан, Гриць   
Б професор, синок, Євген, швець 
В маляр, школяр, Довбуш, Київ    
Г брат, батько, доброволець, Люблін 
Д гусляр, Тиміш, друг, Гриць 
20.   Визначити  рядок іменників , у яких не допущено помилок
А Дощік , доничка ,  глибочинь ,  хропіння .
Б   Вразливість,  мариво ,  обговориння ,  мережево .
В   Павутиння , маєво ,стежечка ,дощичок .
Г   Квасолиня , вітріще, віконичко ,  печево .
21.   З не разом  завжди  пишуться іменники:
а) неволя, недруг, незадоволення, неделікатність;
б) недолюдок,  недокрів’я, недопалок, недогляд;
в) незлагода, нелад, необачність, необ’єктивність;
г) непокора, непевність, неприязнь, нетерплячість.
22.   Без помилок утворено всі імена по батькові в рядку
А Тимуровна, Олександрівна, Вячеславович,  Тимофіївна
Б Самсонівна, Порфирієвна, Прокопович,  Пилипович
В Зиновійович, Онуфріївна, Микитович, Максимівна
Г Михайлівна, Артурович, Руслановна, Уласович
23.   Через дефіс усі слова пишуться в рядку
А інженер/механік, пів/олівця, полин/трава, земле/коп
Б  лісо/парк, яхт/клуб, гамма/промені, мікро/скоп
В осінь/зима, інженер-механік, екс/президент, пів/Африки
Г Дніпро/ріка, трава/полин, ракето/носій, віце/президент
24.Іменники пролісок, перелесник, прикордонник, східняк, заступник утворені
А) суфіксальним способом;
Б) префіксальним способом;
В) префіксально-суфіксальним.
25.   Запишіть іменники, розкривши дужки.
Зоре (пад), (пів) Єгипту, (псевдо) наука, (пів) оберт, (худ) пром, (зірви) голова, (пів) Харкова, (гала) концерт, (полу) мисок, мати (й) мачуха, шістдесяти (п'яти) річчя, (пів) юрти, (пів) огірка, (екс) король, (пів) вишні, (крісло) ліжко, (лісо) смуга, (норд) ост.
26.   Утворіть словосполучення, розкривши дужки, правильно визначте рід незмінюваних іменників.
(Цікавий) інтерв’ю____________________________________
(оригінальний) па____________________________________
(новий) кашне________________________________________            
(багатолюдний) метро ______________________________
(маленький) колібрі__________________________________           
(різноманітний) меню   _______________________________
(компетентний) ООН_________________________________
(чемний) мосьє    _____________________________________
(елегантний) леді_______________________   





Морфологія. ПРИКМЕТник
ПОВТОРИТИ:
Групи прикметників за значенням: якісні , відносні, присвійні. Перехід прикметників з однієї групи  в іншу
Відмінювання прикметниківПрикметники твердої і м'якої груп

ЗАВДАННЯ:
1.    Якісними є всі прикметники рядка
А теплий, легкий, вузький, далекий
Б рідний, світлий, батьків, розумний
В джерельний, чистий, холодний, прозорий
Г ранній, пізній, завтрашній, близький
Д дужий, чорненький, сосновий, білий
2.    Відносними є всі прикметники рядка
А здібний учень, міський трамвай, друкарський верстат
Б чоловічий костюм, чоловічий вчинок, чоловіче кіно
В ялинкова прикраса, поганий настрій, здобне тісто
Г Шкільна перерва, картинна галерея, пшоняна каша
3.    Присвійними є всі прикметники рядка
А соколине полювання, куряча лапа, езопова мова
Б   вовчий хвіст, гусяче перо, Шевченкові твори
В дівочі уста, ведмежий кожух, риб'ячий хвіст
Г  братова книга, Лесина поезія, риб'ячий жир
4.    Ступені порівняння можна утворити від усіх прикметників рядка
А тонкий, льодяний, косий, зеленавий                          
Б запашний, хлібний, рішучий, смачний                              
В мертвий, білуватий, колосистий, щедрий                              
Г широкий, тихий, білий, поганий               
5.    Неправильно форму ступеня порівняння прикметника утворено в реченні
А Жінка мала якнайскромніший вигляд.                   
Б Хома там самий активніший.            
В Найдорожчий кришталь стояв у Марії в серванті. 
Г Найвища у світі трава — бамбук.                         
6.     Визначити   рядок    прикметників ,  у   яких  суфікси    записано      з  помилками.
А  Ріднесенький, однісінький,      зеленесенький .
Б  Малюсінький , цілісінький,      гарнесенький .
В  Тонісенький,   чистесинький ,  здоровюсінький
Г  Малесенький ,  величенький,  тихесенький .
7.     Визначити речення,   у якому   не з прикметником  пишеться  окремо.
А Не/велика     була,   що   минула   середа  
Б Не/гожий   день   — вовкові   праця       
В Не/червоне сонце взимку заходить— морозу не чекай  
Г Хто хоче не/дбалу роботу, платить за  неї  наперед 
8.     Визначити   рядок,   у якому   всі   прикметники   пишуться  з  нн.
А Безтом..ий,   іме..ий, букве..ий.
Б Глиня..ий,   тьмя..ий,     шале..ий.
В Дерев'я..ий,   різьбя..ий,   скля..ий.
Г Нездійсне..ий,  свяще..ий, шабло..ий,  рахма..ий.
9.     Короткі форми прикметників – це
а) зеленая, глибокеє, відважнії;     б) молодий, відважний, золотий;
в) повен, рад, золот, зелен.
10.  До м’якої групи належать прикметники
а) народний, майстерний, сліпий, сірий;
б) вечірній, ближній, пізній, синій;
в) модний, тугий, нагірний, телячий;
г) веселий, поперечний, рідний, гіркий.
11.   Літера і пишеться в закінченнях усіх прикметників рядка
А нижч..й, подорожн..й, ран..й, вищ..й
Б середн..й, матірн..й, вчорашн..й, безкрайн..й
В чарівн..й, трикутн..й, стародавній, потужн..й
Г крайн..й, середи..й, сімейн..й, торішн..й
12.  Суфікс -зьк- пишеться у прикметниках, утворених від іменників
а) козак, молодець, ткач, Луцьк;
б) товариш, чуваш, Золотоноша, Черкаси;
в) Париж, Рига, Волга, Запорожжя;
г) студент, депутат, турист, каратист.
13.   Визначити  рядок, у якому всі  прикметники пишуться   разом.
А Блідо/рожевий ,  вибірково/вимірювальний ,             військово/авіаційний.
Б Військово/зобов'язаний ,  геолого/ розвідувальний , жовто/гарячий.
В Водо/відливний,  електро/хімічний, сніжно/білий
Г Жирно/молочний , книжково/журнальний,            червоно/білий .
14.   Визначити рядки, у яких зазначено прізвища прикметникової    форми.
А Крилов,   Мірошко, Кравець.
Б Калиновський, Вишневецький,  Куций.
В Дмитров, Андрєєв, Мілюков.
Г Бережна, Дублінська,Іванівська.
15. Визначити   рядки, у яких зазначено прізвища прикметникової    форми
А Куцаковський,  Гайсановський, Легкий .
Б Тютюнник, Тичина, Жаров .
В Збанацька , Мирна , Дмитровська .
Г Симоненко , Бібіков ,    Капустін .
16. Установити відповідність між іменниками і суфіксами , за допомогою яких творяться прикметники .
А  Магній , почуття,   дія . Б Значення , суть,   мовлення 
В Взірець, глянець , яблуня . Г Палац , марш ,бір. Д Ключ ,степ,   ясен
1 Суфікс-ов.        2    Суфікс  -ев. 3 Суфікс      -ев.
17. Установити відповідність між   прикметниками та   способами  їх  творення
А Водяний , одеський , срібний .                        
Б Несказанний ,  щоденний ,  нечисленний .            
В Престарий , незлий ,  правічний .                      
Г Синьо-жовтий , сонцесяйний , боєздатний .                                      1  Префіксальний . 2  Суфіксальний.
3 Префіксально-суфіксальний. 4 Складання основ
18.   Від наведених іменників утворіть присвійні прикметники, поставте їх у називному відміннику жіночого роду і запишіть у три колонки: 1) прикметники з сукфіксом -ин-; 2) прикметники з суфіксом - ов-; 3) прикметники з суфіксом -ев-.
Байкар, кобзар, комісар, бригадир, пасажир, муляр, пісняр, повістяр, ювіляр, рибалка, Галя, Зінька, Ївга, Мирослава, Мирослав, Костя, Кость, Микита, Карпо, Мусій, Ігор, Костя, Кость, Микита, Лукаш, Джеря, Кайдаш, Телепень, Жук, Бараболя, Параска, Марія, Андрій.
19.  До поданих слів доберіть слова з їх твірними основами.
Двоскладовий                     доброякісний
Сільськогосподарський         працездатний
Водопровідний                 південно-східний.
Шестигранний                                     просторічний
Тритонний                                  науково-дослідний
20.  Запишіть складні прикметники разом, окремо або через дефіс.
Загально/освітній, добро/зичливий, електро/силовий, м’ясо/заготівельний, тепло/обмінний, народно/господарський, мовно/стильовий, сільсько/господарський, східно/слов’янський, дерево/обробний, машино/будівний, матеріально/зацікавлений, контрольно/вимірювальний, вище/згаданий, ново/утворений, загально/державний, двадцяти/поверховий, віце/президентський, аграрно/сировинний, історико/культурний, військово/морський, воєнно/стратегічний, різко/окреслений, військово/зобов’язаний, військово/полонений, м’ясо/молочний, північно/західний, сіро/голубий, кисло/солодкий, жовто/гарячий, червоно/гарячий, темно/зелений, діаметрально/протилежний.
Морфологія. Числівник

ЗАВДАННЯ
1.  Переписати, вставляючи пропущені букви і записуючи числа словами. Визначити відмінки числівників.
І.  Хто 2 кавуни 1 рукою тр..має, той  обов’язково їх упустить. На 2 мишей тр..мати кота – ро..кішно, хоч хвоста утни. Кінь на 4 ногах, та й то спот..кається, а чоловік 1 язиком говорить і пом..ляється. Сила жінки – сила 7 пар волів. У з..млі хліб – за 7 трудами, 7 потами. М..нулого не наздоженеш, хоч 10 гінців пошлеш. Краще 1 р..месло вміти,  ніж над 12 потіти. У 15 чабанів отара – пр..мара. П..гана х..зяйка фартухом вин..се з дому більше, ніж чоловік 20 кіньми зав..зе. Не порозумнішав до 20, не одружився до 30, не ро..багатів до 40 – кругом дур..нь. Бер..г 1 раз обвалюється, а чоловік більше 100 разів пом..ляється. Робота 1 жінки краща, ніж тер..вені 100 чоловіків. Із 90 голок сокири не склеїш.
2.  Котрі з поданих слів є числівниками?
1.Вісімнадцять. 2.Трійчата. 3.Десятина. 4.Сотка. 5.Триста. 6.Четверо. 7.Одна п’ята. 8.Одна ціла і одна друга. 9.Триразовий. 10.Удесятеро.
3.  Котрі з поданих слів є числівниками?
1.Шестеро. 2.Кільканадцять. 3.Стовідсотковий. 4.Півторарічний. 5.П’ять цілих і три четверті. 6.Двоярусний. 7.Четвірка. 8.Півтори. 9.Одинадцятьома. 10.Четвертинний.
4.  Вкажіть, у якому рядку всі числівники мають однакову будову.
А Два, двадцять два, двадцятип'ятитисячний, двоє, тридцять шість.
Б П'ятнадцять, сорок три, другий, сотий, трійка.
В Вісімсот, дев'ятнадцять, шістсот, дев'яностий, вісімка.
Г Мільярд, трьохсотий, вісімсот двадцять, сім, п'ятий.
Д Нуль, тисяча, три, десять, сто.
5.  У якому рядку всі кількісні числівники — збірні?
А Два, три, чотири, п'ять, десять.
Б Двоє, троє, четверо, п'ятеро, десятеро.
В Дванадцять, тринадцять, чотирнадцять, п'ятнадцять, вісімнадцять.
Г Двадцять, тридцять, сорок, п'ятдесят, шістдесят.
Д Двісті, триста, чотириста, вісімсот, дев'ятсот.
6.  Як відмінюються числівники нуль, тисяча, мільйон, мільярд?
А Як іменники. Б. Як прикметники. В Як кількісні числівники.
Г Як порядкові числівники. Д. Не відмінюються.
7.  Виберіть рядок, у якому не всі кількісні числівники вжито у формі родового відмінка.
А Ста, двох, п'яти, восьми, десяти.
Б Одинадцяти, дванадцяти, тринадцяти, чотирнадцяти, п'ятнадцяти.
В Двохсот, трьохсот, чотирьохсот, п'ятисот, шестисот.
Г Сорока, дев'яноста, двомстам, семистам, п'ятдесяти.
Д Двадцяти, тридцяти, тисячі, шістдесяти, сімдесяти.
8.  У якому рядку всі числівники відмінюються за одним зразком?
А Дванадцять, одинадцять, двадцятеро, шістнадцятеро, одинадцятий.
Б Сімнадцять, тринадцять, двадцять, сім, сімсот.
В П'ять, вісім, дев'ятнадцять, десятеро, сто.
Г Шість, сімнадцять, дев'ять, чотирнадцять, п'ятнадцятеро.
Д Шістнадцять, вісімнадцять, тридцять, шестеро, двоє.
9.  Записати вираз словами: до 257 561 + 341 171
10.   Помилки у відмінкових формах кількісних числівників допущено в рядку
А п'ятистами шестистдесятьма вісьмома, п'ятьома, дев'яносто вісьмох
Б п'ятдесят трьох, сорока восьми, дев'ятисот дев'яноста п'яти в
В сімома, дев'ятьома, десятьма
Г семистам тридцятьом сімом, п'ятдесяти чотирьох,п'ятнадцятьома
11.   Правильно поєднано іменники з числівниками в рядку
А два з половиною роки     Б два тижня
В нуль цілих і п'ять десятих секунди Г чотири гриба
12.   Виберіть правильний варіант вживання словосполучень:
а) двадцять два пасажира, два окуляри, шість поросят;
б) двадцять два пасажири, двоє окулярів, семеро качат;
в) двоє окуляр, сім качат, два орли.
13.   Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні
А п'ятеро друзів  Б півтора аркуша
В півтораста гривень  Г вісім кілограмів
Д три професора
14.   Порушено граматичну норму на позначення часу в рядку
А без п'ятнадцяти шоста  Б за п'ятнадцять шоста
В п'ятнадцять хвилин до шостої  Г чверть до шостої
Д сімнадцята година сорок п'ять хвилин
15.   Порушено граматичну норму на позначення часу в рядку
А п'ять хвилин до восьмої Б десять хвилин на дев'яту В десять по восьмій Г пів на восьму
Д вісім годин тридцять хвилин
16.         Граматично правильна відповідь на запитання «Котра година?»
А шість годин десять хвилин Б за десять восьма
В одинадцять двадцять Г без двадцяти перша
Д початок десятої


Синтаксис. Словосполучення
ПОВТОРИТИ:
Види словосполучень за будовою

Типи синтаксичного зв'язку слів  у словосполученні

ЗАВДАННЯ:
1.  У якому рядку всі словосполучення складні за будовою?
А Діяти всупереч обставинам, стати скупим на слова, портфель із шкіри, подарувати книгу подрузі, завдати уда­ру ворогові.
Б Сім відважних воїнів, голос Ніни Матвієнко, дівчина з карими очима, десять довгих днів, пояснити завдання уч­ням, надіслати лист братові.
В Земля України, крокувати поруч з товаришем, багатю­щий мовний матеріал, найвищий ступінь досягнень, зро­бити курям на сміх, сюжет «Лісової пісні».
Г Домашнє завдання учнів, глибоко цінувати поезію, розу­міти товариша з півслова, величезний потяг до музики, сприйняти прочитане по-новому, найсуворіша вимогли­вість до себе.
Д Життя Лесі Українки, слава поетеси, прекрасний у своїй людяності, наприкінці минулого століття, твір мистецтва, раптом прокинутися.
2.  Визначте, у словосполученнях якого рядка передаються однакові відношення (означальні, додаткові чи обставинна.
А Художня проза, переклад з англійської мови, стаття про літературу твір на вільну тему, спогад ветерана, повага до старших.
Б Потреба спілкування, вистояти з честю, полетіти соко­лом, триматися гордо, працювати чесно, писати без по­милок.
В Бажання вчитися, хата дідуся, слово майстра, будинок ліворуч, хустина з шовку, дівчина гарної вроди.
Г Почуття гордості, конспект з географії, шелест листя, рі­шення зборів, праця академіка, усвідомлення обов'язку.
Д Написання листа, напис на камені, давні друзі, присвяче­ний дружині, поява книги, завершення твору.
3.  Вкажіть, у якому рядку словосполучення дієслівні.
А Виконати завдання мрія про щастя, читаючи книгу, ду­мати над прочитаним, гаяти час, відповісти на запитання.
Б Пам'ятати про подвиг, думка про товариша, поглядати у вікно, спостерігати за дітьми, мрія вчитися, радість пере­моги.
В Сповнений надій, доглядати хворого, купити ліків, споді­ватися на краще, одержати нагороду, повернутися в місто. Г Працювати на совість, допомагати батькам, виконуючи доручення, вручити подарунок, вступити до інституту, че­кати весни.
Д Уміння працювати, боротися за щастя, навчати дітей, вчинити правильно, дочитати сторінку, вдячність за турботу.
4.  Укажіть рядок з іменниковими словосполученнями.
А Весняна пора, уроки історії, Довженків край, щастя жити,
бажати щастя, змога вчитися.
Б Дослідження літератури, постать дівчини, пошана до лю­дини, сповнений поваги, відро води, відчуття простору.
В Наш учитель, невичерпне джерело, гідний наслідування, двадцяте століття, світова література, справжній майстер.
Г Боротьба за мир, хвала життю, думка повернутися, неза­бутня зустріч, велич людини, чарівна краса
Д Високість помислів, краса людини, усвідомлення обов'я­зку, п'ять балів вимогливий до себе, кожен з нас.
5.  Виберіть рядок із прикметниковими словосполученнями
А Лапатий сніг, неперевершена краса, сповнений надій, зроблений з дерева, старший за брата, світова поезія.
Б Переписаний з книги, мій товариш, незакінчена повість, серйозний з дитинства, правильне рішення, творчий за­дум.
В Гарний з лиця, переповнений почуттями, задоволений поїздкою, солодший від меду, старший від мене.
Г Доручена справа, передана товаришем книга, справжня дружба, доведений до відчаю, скромний у житті, крайній ліворуч.
Д Підтриманий групою, розширений донизу, зворушений подією, зоране поле, перекладений українською мовою.
6.  У якому рядку всі поєднання слів не становлять словосполучення як окремої синтаксичної одиниці?
А Гори перевернути, дати на горіхи, часто-густо, сказати правду, до лісу рукою подати, розв'язати язик.
Б Бути насторожі, кривити душею, лебедина пісня компо­зитора, очима стріляти, на повний хід, поети і прозаїки.
В Нарубати дров, бути причетним до справи, буду виступа­ти, ріки і озера, найбільш вдалий, дуже серйозний.
Г Іван Петрович Котляревський, ламати голову, куди за­вгодно поїхати, крізь зуби сказати, наламати дров, весна рання.
Д Тримати камінь за пазухою, честь і порядність, дати по­раду, розводити дискусію, слова ковтати, спуску не давати.
7.  У якому рядку усі словосполучення утворені способом узгодження?
А Тернистий шлях, ясні далі, батьківська земля, рукотворна весна, вдало спроектований, його амплуа.
Б Незборима сила, ранкові промені, анкетні дані, кожна оселя, один шлях, п'ять будинків.
В Кругла дата, людські шукання, вартий поривань, грозова днина, чисте сумління, життєва суть.
Г Ніжне серце, шлях у майбуття, доля дівчини, натягнуті струни, київське метро.
Д Щоденна праця, непохитна мужність, рідний завод, мо­лодіжний фестиваль, єдина мета, кожен меридіан.
8.  У якому рядку словосполучення утворено способом прилягання?
А Співати натхненно, ставитися з любов'ю, жити для народу, одягнути пальто, зацікавитися проектом
Б Особливо потрібно, декілька разів, мало часу, близько
двадцяти чоловік, гуляти ввечері.
В Сказати тихо, значно більше, внаслідок експерименту, в атмосфері дружби, бувати в школі, жити в місті.
Г Працювати разом, увійти в серце, подивитися здивовано, духовно багатий, ввічливо привітатися, вкрай схвильова­ний.
Д Говорити лагідно, дуже чемно, зовсім по-дитячому, шлях уперед, приїхати вранці.
9.  Укажіть рядок із прислівниковими словосполученнями .
А Винятково чуйний, всебічно освічений, відомо з джерел, досить різноманітно, захоплено працювати, несподівано зустріти.
Б Зараховано асистентом, політ завершено, пізно восени, рано-вранці, чудом врятуватися, повернутися додому.
В Наді о багато, зовсім небажано, твори їй схвильовано, по-справжньому щасливий, відбуватися безперервно, дія­ти свідомо.
Г Удвох з сестрою, пізно вночі, незвично важко, надто обережно, зрозуміло для багатьох, навіки разом.
Д Занадто швидко, шлях відкрито, написано правдиво, зустріч віч-на-віч, з'єднаний воєдино, завжди насторожі.
10.   У якому рядку всі поєднання слів є словосполученнями?
а) вічність і смерть; підвести голову; син батька; будемо вчити;
б) дружини слов'ян; подібний до; навіки записав; менш веселий;
В) мертвий воїн, ворог знав, поверх ковдри, неначе соловей,
г) відлуння кроків; хоругви руські; стяги на Дунаї; ворог лукавий
11.   Установіть відповідність між словосполученням та його характеристикою.
1) Брат і сестра; 
2) дамоклів меч;                  
3) осінь прилинула;
4) щасливий випадок;
5) люблю музику. 
 
А) Фразеологізм;
Б) головне слово стоїть перед залежним;
В) головне слово стоїть після залежного;
Г) поширене словосполучення;
Ґ) граматична основа;
Д) поєднання слів сурядним зв’язком.
12.        Установіть відповідність між словосполученнями та їх видом за морфологічним вираженням головного слова.
1) Хтось із нас;
2) золотокоса осінь;
3) слухаю уважно;
4) червоний від сорому;
5) троє з шести.   
А) Іменникові;
Б) дієслівні;
В) прикметникові;
Г) числівникові;
Ґ) прислівникові;
Д) займенникові.
13.   Установіть відповідність між словосполученням та його характеристикою.
1) Надія на краще;      
2) міцно забити дошку;      
3) квіти шани ветеранам;     
4) радий зустрічі;     
5) поновлюваний щодня.    
А) Просте, керування, прикметникове;
Б) складне, керування, іменникове;
В) просте, прилягання, дієслівне;
Г) просте, керування, іменникове,
Ґ) просте, узгодження, займенникове;
Д) складне, керування, прилягання, дієслівне.
14.   Розмежувати вільні синтаксичні словосполучення і фразеологічні одиниці.
Ні пари з вуст, досліджувати явища, працювати на фабриці, п'ятами накивати, Товариство української мови, українське слово, пошитися в дурні, його життя, суд честі, твоє покликання, батько й мати; щаслива людина, українська мова, на вус мо­тати, новий світ, молоти язиком, воскресіння народу, боротися за правду, побиватися за дітьми, сто з облас­ті, байдики бити.
15.         Виписати із  речень усі  можливі словосполучення. Зробити їх повний  розбір
Високо, високо під небом вечірнім пролетіли величезним табуном дикі гуси у плавні на ніч, виповнили повітря дивним гуком, що, мов відгомін далекого дощу, пронісся над тихим Дунаєм. Небо над Галацом жевріло, як розпечене залізо; широка річка пойнялась на заході вогняною барвою, далі зарожевіла, засяяла блакиттю, а там заблищала сизою барвою холодної криці... Вербовий гай на тім боці повивсь у темряву, почорнів, блакитні гори стали синіми та хорошими... 



Немає коментарів:

Дописати коментар