ГОТУЄМОСЬ до ДПА/НМТ

НМТ/українська мова

       1.Звук [д] треба вимовляти на місці пропуску в усіх словах рядка

А ві..бити, проїз..ний     Б фу..бол, зорепа..  

В б..жола, з..авна          Г по..якував, ..ружба

2.Правильно виділено букви на позначення наголошених голосних у всіх словах, ОКРІМ

А курятина у фользі, кроїти фартух  Б український літопис, добові витрати

В заіржавіле свердло, привезти разом

Г чергове уподобання, піала з піцерії

3.Правил уживання великої букви у власних назвах дотримано в усіх рядках, ОКРІМ

А езопова мова, бульвар Академіка Вернадського

Б День соборності, Шекспірівський стиль

В Національна опера України, Нобелівська премія

Г гора Ай-Петрі, кінофільм «Поводир»

4.Букву и треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка

А по-лицарськ.., по-вовч.., завбільшк.., трич..

Б навкулачк.., заоч.., по-корейськ.., навпак..

В по-лисяч.., почаст.., пошепк.., навколішк..

Г по-людськ.., завглибшк.., трох.., насторож..

5.Апострофа НЕ ТРЕБА писати на місці пропуску в обох словах рядка

А дев..ятеро ластів..яток              Б сер..йозна деб..ютантка

В р..ятівна ін..єкція                        Г слов..янське плем..я

6.Апострофа НЕ ТРЕБА писати на місці пропуску в обох словах рядка

А дев..ятеро ластів..яток    Б сер..йозна деб..ютантка

В р..ятівна ін..єкція              Г слов..янське плем..я

7.Букву и треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка

А височ..на, відгр..міти, вогн..ще   Б власн.ця, кош..чок, пост..лити

В заб..рати, ч..рговий, тр..вожний Г печ..во, шел..стіння, др..жати

8.НЕМАЄ орфографічних помилок у реченні

А Фізичний гарт і патриотичне виховання юнного покоління українців сягає давніх часів.

Б Одним з основних завданнь підготовки молоді є виховання свідомих, самодостатніх, повновартістних громадян.

В Важливу роль у такому всебічному вихованні відіграє неполітична й позаконфесійна скаутська організація України «Пласт».

Г Похідне від «Пласт» слово «пластун» є вітповідником англійского «scout» (розвідник): сáме так козаки називали своїх розвідників.

9.Помилково утворено слово

А виконавиця  Б гардеробщиця   В кравчиня  Г вихователька

10Потребує редагування вислів у рядку

А винайняв квартиру в центрі  Б запросив до вітальні

В розповів про відрядження     Г приїхав вісім років назад

11. Редагування потребує речення

А Письменник прагнув розповісти про внутрішній світ Івана Дідуха й чому він емігрує.

Б Першим розповів європейцям про Єгипет невтомний мандрівник та історик Геродот.

В Працюючи з художнім словом, Емма Андієвська виходить за межі стандарту й буденщини.

Г За дорученням Київської археографічної комісії Шевченко робив замальовки пам’яток української історії й      

архітектури.

Д У людства завжди були й будуть питання, на які воно, вочевидь, відповіді не знайде ніколи.

12. НЕПРАВИЛЬНО оформлено чужу мову в рядку

А «Київська міська рада пропонуватиме обмежити використання в магазинах поліетиленових пакетів», –

повідомляє пресслужба відомства.

Б Посадовець зазначає: «Погоджено проєкт рішення про зменшення використання поліетиленових пакетів у

місцях продажу товарів».

В «Продавці мають запропонувати альтернативу поліетиленовій продукції, – наголошує розробник проєкту, а

далі пояснює: – Це можуть бути полімерні чи паперові екопакети, багаторазові торбинки тощо».

Г «Щороку в масштабах ЄС на смітники вивозять вісім мільярдів поліетиленових упакувань, – мотивують це

рішення чиновники, – тобто на одного європейця припадає 200 таких одноразових пакетів за рік».

Д «Частина пакетів потрапляє до світового океану з катастрофічними наслідками для флори та фауни» –

додає автор проєкту Костянтин Яловий.

13.Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак). Барви київських мозаїк –(1) це одне з

тих див,(2) яке захоплювало і,(3) мабуть,(4) ніколи не перестане захоплювати всіх,(5) хто по-справжньому

цінує прекрасне,(6) не розгублене у віках мистецтво,(7) але ж тут майстерність не лише в кольорах

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків у рядку

А тире 1 – між підметом і присудком

Б коми 2, 5 – між частинами складного речення, що пов’язані підрядним зв’язком

В коми 3, 4 – при вставному слові

Г кома 6 – при відокремленому означенні

Д кома 7 – між частинами складного речення, що пов’язані сурядним зв’язком

14. Лексичної помилки НЕМАЄ в реченні

А На лекціях з етики професор розповідав студентам, як тактичніше вчинити в тій чи тій не надто приємній ситуації.

Б Імунологи прогнозують, що останні місяці року будуть удачними для укріплення здоров’я.

В На симпозіум поїде чисельна група науковців, які брали участь у досліді цієї теми.

Г На конференцію запросили різних за фахом лікарів: від хірургів до реабілітації.

Д У тендітних руках балерини – оберемок червоних троянд, і це найвища оцінка її роботи в новому спектаклі.

15.Українським відповідником іншомовного слова диференціація є

А розчленування  Б уподібнення   В ототожнення 

Г розуміння Д нововведення

Завдання 16–20 стосуються речень, у яких зроблено пропуски.

Визначте правильні варіанти послідовного заповнення цих пропусків для кожного речення.

16. Невдовзі мама з ______ виїхали на заміську трасу, до ______ залишалося п’ятдесят чотири ______ .

А Ігором, Житомиру, кілометрів     Б Ігорем, Житомира, кілометри

В Ігорєм, Житомиру, кілометра      Г Ігорьом, Житомира, кілометра

Д Ігорем, Житомиру, кілометри

17.Запрошуємо на тренінг з письменницької майстерності, де Вас навчать ________ побудови якісного

художнього тексту. На заняттях працюємо в зошитах, створених ________ культової книги «Гра

престолів».

А усіх секретів, по мотивам                   Б усіма секретами, по мотивах

В усім секретам, за мотивами                              Г усім секретам, по мотивам

Д усіх секретів, за мотивами

18.Трембіта – ___________ музичний інструмент у світі: її розмір може сягати від двох з половиною до

___________.

А найбільш довгий, восьми метри        Б самий довший, восьмох метрів

В найдовший, восьми метрів                 Г самий довгий, вісьми метра

Д довгіший, восьмох метра

19.Сашко __________ однокласників подякував __________ за цікаву поїздку.

А на прохання, екскурсовода                Б за проханням, екскурсовода

В за проханням, екскурсоводу                             Г по проханню, екскурсовода

Д на прохання, екскурсоводові

20.На практичних заняттях студенти опанували ________ вимови ________.

А правила, важкими французькими звуками

Б правилами, важким французьким звукам

В правил, важкими французькими звуками

Г правилами, важких французьких звуків    Д правила, важких французьких звуків

Завдання 21–25 стосуються речень, що первісно становили зв’язний текст. Прочитайте речення й

виконайте завдання до них.

1.Однак, чиста вода в Україні є: скуштувати таку можна на Полтавщині, де майже всю її беруть з підземних

джерел.

2.Оскільки очисні споруди розраховано на І і ІІ класи забруднення, то 80 % проб питної води не відповідають

вимогам стандарту.

3.Вода, як відомо, відіграє найважливішу роль у житті людини, проте нині 80 % українців змушені споживати

неякісну воду, тому що беруть її з поверхневих джерел, екологічний стан яких щороку стає гіршим.

4.Далека від нормативних вимог і вода з Дніпра, яку використовує майже 75 % населення України.

5.Це відбувається через погане очищення стічних побутових і промислових вод, наслідком якого є надмірне

насичення водойм органікою і наближення їх до ІІІ класу забруднення.

21.Первісний текст буде відновлено, якщо речення розташувати в послідовності, запропонованій у рядку

А 3  1  5  4  2               Б 3  5  2  4  1

В 3  4   2  5  1                             Г 3  1  4  2  5                                      Д 3 2  1  4  5

22.Однорідними підметами ускладнено речення, позначене

А 1  Б 2         В 3         Г 4          Д 5

23.Пунктуаційна помилка є в реченні, позначеному

А 1  Б 2         В 3         Г 4          Д 5

24.Вставна конструкція є в реченні, позначеному

А 1  Б 2         В 3         Г 4          Д 5

25.Частиною складеного іменного присудка є слово

А очисні        Б екологічний      В далека              Г погане               Д надмірне

26.Приєднайте до фрагмента речення (1–4) відповідний за значенням фразеологізм (А – Д).

1 Екскурсовод знає наше місто [...]. 2 Схожі Даринка із сестрою [...].

3 Раптовий приїзд гостей був [...].   4 Офіціант крутився на зміні [...].

А як грім з ясного неба.           Б як свої п’ять пальців. В як білка в колесі.

Г як гриби після дощу.             Д як дві краплі води.

27. З’ясуйте, якою частиною мови (А – Д) є виділені в реченні слова (1 4) (цифра позначає наступне слово).

Дослідження (1)вчених доводять, що людину, яка не привчила (2)себе працювати напружено, (3)долаючи

звичку (4)зайвий раз відпочити, чекає обмеженість мислення, відмова від усього творчого.     

А іменник    Б прикметник     В займенник

Г форма дієслова (дієприкметник) Д форма дієслова (дієприслівник)

28.Доберіть приклад (А – Д) до кожної умови вживання тире (1–4).

1 тире в неповному реченні           2 тире при відокремленій прикладці

3 тире при однорідних членах речення    4 тире між підметом і присудком

А Найбільше у світі любив він осінь – природи солодку зрілість.

Б Дівчина внесла оберемок майористих квітів – до цього похмура кімната враз ожила.

В Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячні кульбабки – біля ставка.

Г Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія – це справжньої поезії дороги.

Д Зображення флори і фауни: квітів, дерев, тварин – свідчать про обожнення природи нашими предками.

29.Поєднайте виділені фрагменти простих (1–4) і складних (А – Д) речень за подібністю синтаксичного

значення. Зразок такого поєднання показано на схемі.

      1 Доволі багато людей, можливо, через невдоволеність звичайним спілкуванням хоче поговорити з

віртуальним співрозмовником – чатботом.

2 Такі «співрозмовники» відповідають монотонно й шаблонно заздалегідь запрограмованим текстом.

3 У світі активно використовують діалогові програми задля зменшення в літніх людей почуття самотності.

4 Meena – це розроблена Google діалогова система, побудована на основі нейромережі з 2,6 млрд

параметрів.

А Більшість чатботів, з якими ми маємо справу, лише пропонує вибрати репліку із запрограмованих

варіантів.

Б Учені активно шукають способи вдосконалення таких програм, аби ті могли спілкуватися з нами так

само вільно, як і люди.

В Репліки діалогової системи Meena налаштовано так, що вони максимально схожі на реальні.

Г Якщо Meena або інші подібні програми такого ж рівня ввійдуть у нашу реальність, то постане

питання про коректне використання їх.

Д Чатботи не замінять звичного людського спілкування, адже вони не навчать нового, не нададуть

психологічної підтримки.

30.Доберіть приклад (А – Д) до кожного типу складного речення (1–4).

1 складносурядне    2 складнопідрядне   3 безсполучникове

4 з різними видами зв’язку

А Люби музику: вона облагороджує твої думки і почуття.

Б Красна пташка своїм пір’ям, а людина – знанням.

В Що в пісні співається, те в житті збувається.

Г Голос у нього гучний і спочатку завжди впевнений.

Д Небо вночі чисте, і видно, як падають зорі.






Диктант – один з основних видів робіт при навчанні правопису. Це запис учнями сприйнятого на слух тексту, при якому необхідно правильно написати всі слова та розставити пунктуаційні знаки. 
Диктант оцінюється однією оцінкою на основі таких критеріїв:
?  орфографічні та пунктуаційні помилки оцінюються однаково;
?  повторювані помилки (в одному і тому ж слові, яке повторюється в диктанті кілька разів) вважаються однією помилкою; однотипні помилки (на одне й те саме правило), але у різних словах вважаються різними помилками;
?  розрізняють грубі помилки й негрубі (винятки з усіх правил; написання великої букви в складних власних назвах; правопис прислівників, утворених від іменника з прийменниками; заміна одного розділового знака іншим; заміна українських букв російськими, випадки, коли замість одного знака поставлений інший; випадки, шо вимагають розрізнення не і ні - у сполученнях не хто інший, як...; не що інше, як...; ніхто інший не..., ніщо інше не ...; пропуск одного зі сполучуваних розділових знаків або порушенні їх послідовності);
?  орфографічні та пунктуаційні помилки на правила, що не включено до шкільної програми, виправляють, але не враховують. Також не вважають за помилку неправильну передачу так званої авторської пунктуації;
?  за наявності в диктанті більше п’яти виправлень оцінка знижується на один бал.
Нормативи оцінювання диктанту
Бали
Кількість помилок
Бали
Кількість помилок
1
15-16 і більше
7
4
2
13-14
8
3
3
11-12
9
1+1(негруба)
4
9-10
10
1
5
7-8
11
1(негруба)
6
5-6
12

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ УЧНІВ
«Як писати диктант»
1. Уважно прослухайте текст диктанту.
2. Коли вчитель зачитуватиме кожне речення в цілому, слухайте його до кінця й не робіть ніяких записів.
3. Починайте записувати речення лише тоді, коли вчитель почне його читати частинами, роблячи тривалі паузи.
4. Під час записування речення більше звертайте увагу на орфографію (написання слів), але не треба забувати й про розділові знаки.
5. Під час перевірки записаного речення потрібно передусім зважати на інтонацію й особливо ретельно перевіряти поставлені розділові знаки (у цьому важливу роль відіграють паузи: ледь помітну паузу роблять у тих місцях, де треба поставити кому, а більш помітну — на місці двокрапки чи тире; явна пауза означає, що треба поставити крапку з комою).
6. Сконцентруйте свою увагу й не відволікайтеся під час написання диктанту.
7. Не «збирайте» помилки, зазираючи під час написання диктанту в роботу сусіда (як показує практика, на це, по-перше, витрачається час, якого і так мало, а по-друге, потім часто доводиться шкодувати через помилку, допущену внаслідок такого виправлення).

Успіхів!

ТРЕНУЙМОСЯ!!! Тексти диктантів  для самопідготовки
Долина нарци(сс.,с)ів
Нарци(сс.,с) вуз..к/олистий росте в (у,У)країні лише на (з,З)акарпа(т,тт)і. Долина нарци(сс ,с)ів  унікал..на пр(е,и)родна пам..ятка в (У,у)рочищі (к,К)реші по/близу міста (Х,х)уст. Це єдине міс..це в (с,С)хідній (Є,є)вропі  де існуют.. пр(е,и)родні зарос..ті цієї біло/сніжної квітки. Схожі  але мен..ші за площею популяції є ще в таких міс..цях (А,а)л..пах  (р,Р)умунії  де/яких країнах на (б,Б)алканах. 
Науковці вважают..  що багато тисячо/літ.. тому  рятуючис.. від л..одовика  квіти перес(и,е)лилися в (Х,х)у(с,стс)..ку долину. Про це місце люди переповідают.. багато л(и,е)генд. Одна з них є переспівом давн..о/грец..кого міфу про (н,Н)арци(сс.,с)а.
Друга л(и,е)генда оповідає про татарське лихолі(т,тт)я. Коли ордин..ці напали на (з,З)акарпаття та взяли пр(е,и)ступом (х,Х)отин..с..кий замок  міс..цеві жителі пр(е,и)пинили опір і піднесли в дарунок переможцям набиті нарци(сс,с)овими квітами подушки як знак покори. Вороги зраділи  але вони  зві(стн,сн)о  не/знали  що нарци(сс,с)  отруйна квітка  а той  хто засне на такій поду(сц,шц)і  ні/коли біл..ше не/ прокине(цц,тьс)я. Отже  уранці в ордин..с..кому таборі мало хто побачив схід сон..ця. Нажахані подіями (Т,т)атари втекли зі страшного краю.
Долина в період цвіті(н,нн)я   не/забут..нє видовище. Цей феномен вартий того аби хоч раз у жи(т,тт)і його побачити.     За О. Волосевич (168 слів)
¥ Орфограми: написання складних слів, власних назв, уподібнення приголосних, м'якого знака.
¥ Пунктограми:тире між підметом  і  присудком;  двокрапка при  узагальнювальних словах;  кома в  складному реченні, при вставних  конструкціях, однорідних  членах речення
*********************************************
Славетне місто (л,Л)ева
Сучасний (л,Л)..вів  центр (Л,л)..вівс..кої облас..ті  абсолютно справ(и,е)дливо вважає(цц,тьс)я індустріал..ною  духовною та кул..турною столицею (З,з)ахідної  (у,У)країни. Місто з населе(н,нн)ям понад 900 тисяч.. жителів одно/часно є най/біл..шим музеєм під відкритим небом  тут збереглося біл..ше двох тисяч.. пам..ятників історії та кул..тури. Старий центр (л,Л)..вова внесено до списку (В,в)сесвітн..ої (С,с)падщини лю(цтв,дств)а  а від/так визнано най/біл..шою ці(н,нн)іс..тю планетарного масштабу.
Заснова(нн,н)ий у с(и,е)редині 13 столі(т,тт)я (К,к)нязем  (д,Д)анилом (Р,р)омановичем  (г,Г)алиц..ким  (л,Л)..вів отримав своє ім..я на чес..т.. його сина та спадкоємця (л,Л)ева. За кіл..ка десяти/літ.. він став успішним торгово/ремісничим містом релігійним і кул..турним центром (г,Г)али(ч.,ч)ини. У/про/довж століт.. (л,Л)..вів зб(и,е)рігав не/змінене роками поперед..нє планува(н,нн)я.
Це всесвітньо/відоме місто/музей   унікал..ний сплав архітектурних і художніх традицій (с,С)хідної (є,Є)вропи та творчої спадщини (і,І)талії та (н,Н)іме(ч,чч)ини. До речі  з давніх/давен тут живут.. люди які належат.. до різних кул..тур і віро/сповідан... В архітектурі сучасного (л,Л)..вова змішалося багато стилів  (Г,г)отика і (Р,р)ене(сс.,с)анс  (Р,р)омантичний стил.. і розкішне (Р,р)око(кк,к)о  в(и,е)личний (А,а)мпір і  (К,к)онструктивізм. Те що на перший погляд здає(цц,тьс)я не/поєднуваним і суп(и,е)речливим  тут утворило на/про/чуд гармонійну єдніс..т..  яку відчуває кожний  хто потрапит.. у це місто.                                                 За А. Клімовим (170 слів)
¥ Орфограми: написання складних слів,числівників,  власних назв, чужомовних слів, м'якого знака.
¥ Пунктограми:тире між підметом  і  присудком;  двокрапка при  узагальнювальних словах;  кома в  складному реченні, при однорідних  членах речення
**********************************

Нестор (л,Л)іто/писец..
Він пр.(е,и)йшов до (к,К)иєво/(п,П)ечерс..кої (Л,л)аври сімнадцяти/літнім юнаком і на/завжди залишився там  щоб стати не/тіл…ки монахом/чорно/ризцем  а й бат..ком (У,у)країн..с..кої історії. 
Усі історики сходя(цц,тьс)я на тому  що (н,Н)естор був надзвичайно освіч(и,е)(нн,н)ою людиною  добре знав і давн..о/руські  й іноземні літо/писи  які читав в оригіналі.
Нестора часто називают.. літо/писцем. Це так  він справді писав літо/писи. Але правил..ніше було б назвати його пис..ме(н,нн)иком та істориком. Він дотримувався літо/писних форм і хронологічної послідовнос..ті викладу подій  але прагне(н,нн)я висловитися ширше та докладніше диктувало йому числе(н,нн)і вставні оповіді в (П,п)овіс..ті  (В,в)реме(н,нн)их  (Л,л)іт. Це виходило за рамки загал..но/прийнятих тоді сухувато/ділових сказан... Так конкретизовано й художн..о/яскраво до (н,Н)естора не/ писав на (р,Р)усі ні/хто.
Серед багат..ох людей пошире(нн,н)а така думка  (н,Н)естор  єдиний автор (п,П)овіс..ті  (В,в)реме(н,нн)их  (Л,л)іт. Вона помилкова. Нестор звів в одне ціле різ..ні літо/писи  створе(нн,н)і його попередниками  творчо опрацював їх  збагатив своїм літо/писом   і з/під його не/втомного пера вийшла цілісна і тематично/заверше(нн,н)а книга. Нестор був над/звичайно не/залежною у своїх поглядах людиною   це часто викликало наріка(н,нн)я князів.    За М. Слабошпицьким (162 слова)
¥ Орфограми: написання складних слів, власних назв, уподібнення приголосних, подовження приголосних, м'якого знака.
¥ Пунктограми:тире між підметом  і  присудком,  у    складному реченні;  двокрапка у  складному реченні;  кома в  складному реченні, при однорідних  та відокремлених членах речення
*************************************
Славні сини (у,У)країни
У кожного народу м(е,и)нуле  сучасне та май бут..нє зв..язані воє/дино мріями  та  лю(цьк,дськ)ою пам..я(т,тт.)ю  яка спокон/віків передає(цц,тьс)я з поколі(н,нн)я в поколі(н,нн)я  живе в писа(нн,н)их і матеріал..них пам..ятках. Щоб упевне(нн,н)о рухатися в/перед  щоб яс..ніше розуміти шляхи  які пройдено  розуміти сучасніс..т.. треба знати м(е,и)нуле  знати історію.
На (д,Д)ніпрі  за порогами  у першій половині ХVІ столі(т,тт.)я  (У,у)країн..с..ке коза(кств,цтв)о створило славно/зві(стн,сн)у  (з,З)апоріз..ку  (с,С)іч..  яка прославилася не/лише своєю війс..ковою силою та майстерніс..тю  своїми перемогами  а й д(и,е)мократичним устроєм та освітою. У/про/довж тр(е,и)валого часу (С,с)іч.. була центром війс..кової сили (У,у)країн..с..кого народу. 
На (С,с)ічі брали до уваги такі риси  хоробріс..т..  кмітливіс..т..  розум  досвід і  звичайно  без/межну відданіс..т.. (у,У)країні. Запоріз..кі козаки були г(и,е)роїчними захи(стн,сн)иками свого народу. Вони билися з ворогами скріз.. у (к,К)риму  на (Ч,ч)орному (м,М)орі  на (Д,д)унаї  на (Т,т)урец..кій території   і скріз.. перемагали. У ті часи про них писали так не/знайти де/інде на землі біл..ш сміливих  які б так мало боялися смерті. Січ.. була справжнім ос(и,е)редком освіти  на її території  крім війс..кових шкіл  були і звичайні.                       За П. Шелестом (161 слово)
¥ Орфограми: написання складних слів, власних назв, прислівників, подовження приголосних, м'якого знака.

¥ Пунктограми:тире при  узагальнювальному слові;  двокрапка при  узагальнювальних словах, прямій мові, складному  реченні; лапки  при  прямій мові;  кома в  складному реченні, при однорідних  членах речення

Немає коментарів:

Дописати коментар