ДПА_помічник

Диктант – один з основних видів робіт при навчанні правопису. Це запис учнями сприйнятого на слух тексту, при якому необхідно правильно написати всі слова та розставити пунктуаційні знаки. 
Диктант оцінюється однією оцінкою на основі таких критеріїв:
?  орфографічні та пунктуаційні помилки оцінюються однаково;
?  повторювані помилки (в одному і тому ж слові, яке повторюється в диктанті кілька разів) вважаються однією помилкою; однотипні помилки (на одне й те саме правило), але у різних словах вважаються різними помилками;
?  розрізняють грубі помилки й негрубі (винятки з усіх правил; написання великої букви в складних власних назвах; правопис прислівників, утворених від іменника з прийменниками; заміна одного розділового знака іншим; заміна українських букв російськими, випадки, коли замість одного знака поставлений інший; випадки, шо вимагають розрізнення не і ні - у сполученнях не хто інший, як...; не що інше, як...; ніхто інший не..., ніщо інше не ...; пропуск одного зі сполучуваних розділових знаків або порушенні їх послідовності);
?  орфографічні та пунктуаційні помилки на правила, що не включено до шкільної програми, виправляють, але не враховують. Також не вважають за помилку неправильну передачу так званої авторської пунктуації;
?  за наявності в диктанті більше п’яти виправлень оцінка знижується на один бал.
Нормативи оцінювання диктанту
Бали
Кількість помилок
Бали
Кількість помилок
1
15-16 і більше
7
4
2
13-14
8
3
3
11-12
9
1+1(негруба)
4
9-10
10
1
5
7-8
11
1(негруба)
6
5-6
12

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ УЧНІВ
«Як писати диктант»
1. Уважно прослухайте текст диктанту.
2. Коли вчитель зачитуватиме кожне речення в цілому, слухайте його до кінця й не робіть ніяких записів.
3. Починайте записувати речення лише тоді, коли вчитель почне його читати частинами, роблячи тривалі паузи.
4. Під час записування речення більше звертайте увагу на орфографію (написання слів), але не треба забувати й про розділові знаки.
5. Під час перевірки записаного речення потрібно передусім зважати на інтонацію й особливо ретельно перевіряти поставлені розділові знаки (у цьому важливу роль відіграють паузи: ледь помітну паузу роблять у тих місцях, де треба поставити кому, а більш помітну — на місці двокрапки чи тире; явна пауза означає, що треба поставити крапку з комою).
6. Сконцентруйте свою увагу й не відволікайтеся під час написання диктанту.
7. Не «збирайте» помилки, зазираючи під час написання диктанту в роботу сусіда (як показує практика, на це, по-перше, витрачається час, якого і так мало, а по-друге, потім часто доводиться шкодувати через помилку, допущену внаслідок такого виправлення).

Успіхів!

ТРЕНУЙМОСЯ!!! Тексти диктантів  для самопідготовки
Долина нарци(сс.,с)ів
Нарци(сс.,с) вуз..к/олистий росте в (у,У)країні лише на (з,З)акарпа(т,тт)і. Долина нарци(сс ,с)ів  унікал..на пр(е,и)родна пам..ятка в (У,у)рочищі (к,К)реші по/близу міста (Х,х)уст. Це єдине міс..це в (с,С)хідній (Є,є)вропі  де існуют.. пр(е,и)родні зарос..ті цієї біло/сніжної квітки. Схожі  але мен..ші за площею популяції є ще в таких міс..цях (А,а)л..пах  (р,Р)умунії  де/яких країнах на (б,Б)алканах. 
Науковці вважают..  що багато тисячо/літ.. тому  рятуючис.. від л..одовика  квіти перес(и,е)лилися в (Х,х)у(с,стс)..ку долину. Про це місце люди переповідают.. багато л(и,е)генд. Одна з них є переспівом давн..о/грец..кого міфу про (н,Н)арци(сс.,с)а.
Друга л(и,е)генда оповідає про татарське лихолі(т,тт)я. Коли ордин..ці напали на (з,З)акарпаття та взяли пр(е,и)ступом (х,Х)отин..с..кий замок  міс..цеві жителі пр(е,и)пинили опір і піднесли в дарунок переможцям набиті нарци(сс,с)овими квітами подушки як знак покори. Вороги зраділи  але вони  зві(стн,сн)о  не/знали  що нарци(сс,с)  отруйна квітка  а той  хто засне на такій поду(сц,шц)і  ні/коли біл..ше не/ прокине(цц,тьс)я. Отже  уранці в ордин..с..кому таборі мало хто побачив схід сон..ця. Нажахані подіями (Т,т)атари втекли зі страшного краю.
Долина в період цвіті(н,нн)я   не/забут..нє видовище. Цей феномен вартий того аби хоч раз у жи(т,тт)і його побачити.     За О. Волосевич (168 слів)
¥ Орфограми: написання складних слів, власних назв, уподібнення приголосних, м'якого знака.
¥ Пунктограми:тире між підметом  і  присудком;  двокрапка при  узагальнювальних словах;  кома в  складному реченні, при вставних  конструкціях, однорідних  членах речення
*********************************************
Славетне місто (л,Л)ева
Сучасний (л,Л)..вів  центр (Л,л)..вівс..кої облас..ті  абсолютно справ(и,е)дливо вважає(цц,тьс)я індустріал..ною  духовною та кул..турною столицею (З,з)ахідної  (у,У)країни. Місто з населе(н,нн)ям понад 900 тисяч.. жителів одно/часно є най/біл..шим музеєм під відкритим небом  тут збереглося біл..ше двох тисяч.. пам..ятників історії та кул..тури. Старий центр (л,Л)..вова внесено до списку (В,в)сесвітн..ої (С,с)падщини лю(цтв,дств)а  а від/так визнано най/біл..шою ці(н,нн)іс..тю планетарного масштабу.
Заснова(нн,н)ий у с(и,е)редині 13 столі(т,тт)я (К,к)нязем  (д,Д)анилом (Р,р)омановичем  (г,Г)алиц..ким  (л,Л)..вів отримав своє ім..я на чес..т.. його сина та спадкоємця (л,Л)ева. За кіл..ка десяти/літ.. він став успішним торгово/ремісничим містом релігійним і кул..турним центром (г,Г)али(ч.,ч)ини. У/про/довж століт.. (л,Л)..вів зб(и,е)рігав не/змінене роками поперед..нє планува(н,нн)я.
Це всесвітньо/відоме місто/музей   унікал..ний сплав архітектурних і художніх традицій (с,С)хідної (є,Є)вропи та творчої спадщини (і,І)талії та (н,Н)іме(ч,чч)ини. До речі  з давніх/давен тут живут.. люди які належат.. до різних кул..тур і віро/сповідан... В архітектурі сучасного (л,Л)..вова змішалося багато стилів  (Г,г)отика і (Р,р)ене(сс.,с)анс  (Р,р)омантичний стил.. і розкішне (Р,р)око(кк,к)о  в(и,е)личний (А,а)мпір і  (К,к)онструктивізм. Те що на перший погляд здає(цц,тьс)я не/поєднуваним і суп(и,е)речливим  тут утворило на/про/чуд гармонійну єдніс..т..  яку відчуває кожний  хто потрапит.. у це місто.                                                 За А. Клімовим (170 слів)
¥ Орфограми: написання складних слів,числівників,  власних назв, чужомовних слів, м'якого знака.
¥ Пунктограми:тире між підметом  і  присудком;  двокрапка при  узагальнювальних словах;  кома в  складному реченні, при однорідних  членах речення
**********************************

Нестор (л,Л)іто/писец..
Він пр.(е,и)йшов до (к,К)иєво/(п,П)ечерс..кої (Л,л)аври сімнадцяти/літнім юнаком і на/завжди залишився там  щоб стати не/тіл…ки монахом/чорно/ризцем  а й бат..ком (У,у)країн..с..кої історії. 
Усі історики сходя(цц,тьс)я на тому  що (н,Н)естор був надзвичайно освіч(и,е)(нн,н)ою людиною  добре знав і давн..о/руські  й іноземні літо/писи  які читав в оригіналі.
Нестора часто називают.. літо/писцем. Це так  він справді писав літо/писи. Але правил..ніше було б назвати його пис..ме(н,нн)иком та істориком. Він дотримувався літо/писних форм і хронологічної послідовнос..ті викладу подій  але прагне(н,нн)я висловитися ширше та докладніше диктувало йому числе(н,нн)і вставні оповіді в (П,п)овіс..ті  (В,в)реме(н,нн)их  (Л,л)іт. Це виходило за рамки загал..но/прийнятих тоді сухувато/ділових сказан... Так конкретизовано й художн..о/яскраво до (н,Н)естора не/ писав на (р,Р)усі ні/хто.
Серед багат..ох людей пошире(нн,н)а така думка  (н,Н)естор  єдиний автор (п,П)овіс..ті  (В,в)реме(н,нн)их  (Л,л)іт. Вона помилкова. Нестор звів в одне ціле різ..ні літо/писи  створе(нн,н)і його попередниками  творчо опрацював їх  збагатив своїм літо/писом   і з/під його не/втомного пера вийшла цілісна і тематично/заверше(нн,н)а книга. Нестор був над/звичайно не/залежною у своїх поглядах людиною   це часто викликало наріка(н,нн)я князів.    За М. Слабошпицьким (162 слова)
¥ Орфограми: написання складних слів, власних назв, уподібнення приголосних, подовження приголосних, м'якого знака.
¥ Пунктограми:тире між підметом  і  присудком,  у    складному реченні;  двокрапка у  складному реченні;  кома в  складному реченні, при однорідних  та відокремлених членах речення
*************************************
Славні сини (у,У)країни
У кожного народу м(е,и)нуле  сучасне та май бут..нє зв..язані воє/дино мріями  та  лю(цьк,дськ)ою пам..я(т,тт.)ю  яка спокон/віків передає(цц,тьс)я з поколі(н,нн)я в поколі(н,нн)я  живе в писа(нн,н)их і матеріал..них пам..ятках. Щоб упевне(нн,н)о рухатися в/перед  щоб яс..ніше розуміти шляхи  які пройдено  розуміти сучасніс..т.. треба знати м(е,и)нуле  знати історію.
На (д,Д)ніпрі  за порогами  у першій половині ХVІ столі(т,тт.)я  (У,у)країн..с..ке коза(кств,цтв)о створило славно/зві(стн,сн)у  (з,З)апоріз..ку  (с,С)іч..  яка прославилася не/лише своєю війс..ковою силою та майстерніс..тю  своїми перемогами  а й д(и,е)мократичним устроєм та освітою. У/про/довж тр(е,и)валого часу (С,с)іч.. була центром війс..кової сили (У,у)країн..с..кого народу. 
На (С,с)ічі брали до уваги такі риси  хоробріс..т..  кмітливіс..т..  розум  досвід і  звичайно  без/межну відданіс..т.. (у,У)країні. Запоріз..кі козаки були г(и,е)роїчними захи(стн,сн)иками свого народу. Вони билися з ворогами скріз.. у (к,К)риму  на (Ч,ч)орному (м,М)орі  на (Д,д)унаї  на (Т,т)урец..кій території   і скріз.. перемагали. У ті часи про них писали так не/знайти де/інде на землі біл..ш сміливих  які б так мало боялися смерті. Січ.. була справжнім ос(и,е)редком освіти  на її території  крім війс..кових шкіл  були і звичайні.                       За П. Шелестом (161 слово)
¥ Орфограми: написання складних слів, власних назв, прислівників, подовження приголосних, м'якого знака.

¥ Пунктограми:тире при  узагальнювальному слові;  двокрапка при  узагальнювальних словах, прямій мові, складному  реченні; лапки  при  прямій мові;  кома в  складному реченні, при однорідних  членах речення

Немає коментарів:

Дописати коментар