УРОК МОВИ


Мета:     познайомити дітей з джерелами писемності; ознайомити учнів із правилами написання листів, підписування конвертів; формувати вміння та навички правильно визначати зміст та композицію листа, вибирати потрібні слова та словосполучення, правильно писати адресу на конверті; розвивати навички свідомої дисципліни; виховувати мовленнєву культуру учнів.
Обладання: конверти, мультимедійна презентація, поштовий ящик; пам’ятка “Культура мовлення”; підручник.
Хід уроку:
1. Оргмомент.
2. Перевірка домашнього завдання (фронтально).
3. Актуалізація.
Мозковий штурм. За дві хвилини записати все те, що має відношення до писемності.
Наприклад: мова, папір, літера, письмо, документ, лист, папірус, мовознавство, малюнкове письмо, алфавіт, графіка...
Ми уже добре знаємо, що є дуже гарне і надзвичайно цікаве місто Лінгвістика. У місті  цьому є багато гарних вулиць. Довгий час мандрували ми з вами по вулиці Синтаксичній, де радо приймали нас її мешканці -– Словосполучення і Речення. Але на деяких уроках не забували ми відвідувати мешканців ще однієї вулиці – Стилістики. Тут живуть дружно шестеро братів із своїми численними родинами. Хто ж вони?
Я – стиль статей в газетах і журналах, серйозний я і все жартую мало.
Я – стиль досліджень, наукових відкриттів і правил нудних у підручниках учнів.
Я – стиль розмов і балачок, веселощів і сварок.
Я – стиль оповідань, казок, легенд, романів, повістей.
Я – стиль заяв, характеристик, розписок, оголошень, листів.
Я – стиль гласів  ,  стихів  з молитвослов'я
4. Повідомлення теми й мети уроку.
Сьогодні повноправне місце почесного гостя на нашому  уроці займе офіційно-діловий стиль, бо розмовлятимемо ми про його родичів.
Ми вже трішки знайомі із цим стилем, а зараз ознайомимося з ним детальніше.
На уроці нам необхідно навчитись оформляти і писати листи.
5. Робота за темою.
1) Розповідь вчителя (про телеграми й листи без літер). /Протягом  уроку  іде перегляд мультимедійної презентації/
У наш час легко і просто передавати думки, мову на відстань. Особливо письмо. Саме воно дає можливість долати просторову і часову відстань. Ми можемо докладно описати події, своє життя, передати міркування на сотні і тисячі кілометрів, вивчати документи; ознайомлюватись із поглядами людей, які жили сотні й тисячі років тому.
А чи завжди було письмо? Коли і як воно виникло?
Потреба передавати думки на відстань існувала споконвіку. Для задоволення її використовувались сигнали, до яких людини нерідко вдавалась навіть у часи існування й поширення письма. Перегорнемо хоча б сторінки нашої історії.
У часи, коли українська людність зазнавала спустошливих нападів татарських людоловів, для попередження про набіг використовувалась мова сигнальних вогнів. Козацька варта, що день і ніч чатувала на високих могилах у степу, побачивши татар чи зачувши тупіт орди, запалювала спеціально підготовлені бочки із смолою.
Мовою знаків у індіанців служив дим, у поселеннях Африки - свист, за допомогою якого „перемовлялися”, ділилися новинами сусіди, розділені горами і проваллями.
Для передачі думок на відстань використовувались предмети. Індіанці, оголошуючи війну, надсилали супротивникові томагавк. Сигналом миру служила люлька: її на знак примирення по черзі палили представники ворогуючих племен.
Для передачі повідомлень використовувалось своєрідне намисто вампум - нанизані на стрічку морські черепашки. Поширеним було вузликове письмо - кіпу: зміст послань у ньому передавався через кількість прив'язаних до мотузки чи палиці шнурів і вузлів на них; форму, розташування , їх колір.
„Мова” сигналів і предметів не давала змоги передавати думки, повноцінно спілкуватися. Для цього була потрібна писемність. І першим кроком до неї стало малюнкове письмо - піктографія.
Людина навчилась малювати дуже давно. Поселившись у печері, люди висікали або видряпували фігури тварин, людей та різних предметів. Згодом у піктографічному письмі дедалі частіше використовувались умовні зображення. Малюнками передаються навіть абстрактні поняття: рогата змія означає „життя”, людина або тварина вниз головою - „смерть”, з'єднані руки - „дружба”, дві змії - „небезпека” і т.ін. Малюнкове письмо віджило, але залишки його можемо побачити й сьогодні. Це всім відомі знаки дорожного руху.
Піктографія удосконалювалась, у ній широко використовувались умовні знаки. На зміну малюнковому письму ішло і згодом прийшло ієрогліфічне письмо. У ньому кожний знак - ієрогліф передає слово або його частину. У наш час ними пишуть у Японії й Китаї. Народи цих країн люблять своє письмо-малюнки і не збираються з ним розлучатися.
У нас також використовуються ієрогліфи. Ними можна вважати так звані арабські цифри. Адже значок, скажімо, 5 читається словом п'ять, а 4 - чотири. У цьому відношенні римські
цифри І, ІІ, ІІІ і т.д. ближчі до піктографії.
Ієрогліфічне замінило буквене письмо. Винайдення літер - невеличких простих фігурок, що відтворюють звуковий склад слів, - велике досягнення людства.
Вважають, що букви першими створили фінікійці, удосконалили греки.
Творцями слов'янської азбуки - кирилиці стали Кирило і Мефодій. Сучасний український алфавіт склався на її базі. З неї вилучили зайві для української мови літери і додали необхідні - г, ї, й. Такою існує наша азбука з кінця ХІХ ст.
2) Запитання до учнів.
- Що таке лист?
- З якою метою пишуть листи?
- Чи можна назвати їх творчістю кожної людини?
3) Читання листа (стор.54 підручника).
-Кому він адресований?
- Про що в ньому розповідається?
- На які частини його можна поділити?
4) Розповідь вчителя
Лист - це особливий вид творчості. Потреба в листуванні виникла в зв'язку з необхідністю спілкування на відстані.
Уміння написати листа означає вміння визначити його зміст і композицію, вибрати потрібні слова і словосполучення, правильно написати адресу на конверті.
Здебільшого листи складаються з таких частин:
ПОЧАТОК: звертання до того, кому адресовано лист.
ОСНОВНА ЧАСТИНА: зміст листа.
КІНЦІВКА: форми ввічливості: з повагою, на все добре, до скорої зустрічі; повторні поздоровлення; підпис, число.
Для того, щоб написати лист потрібні, звичайно ж , знання з мови. Розпочинатимемо лист із звертання.
- Пригадаємо, що таке звертання?
- Які розділові знаки ми вживаємо при звертанні?
 ! Завдання. За поданими схемами побудувати речення – рядки з ваших майбутніх листів. Поставити потрібні розділові знаки.
ЗВ ======  --------            ------- .
-  -  -  -  -  ЗВ -------    =====           ------- .
======  -------   -------    ЗВ.
Обов’язкове вживання в листі і вставних слів (це, переважно, слова ввічливості – добрий день, будь ласка, до побачення).
- А для чого ми вживаємо в нашому мовленні вставні слова?
- Як на письмі виділяються вставні слова?
! Завдання. За поданими схемами побудувати речення із вставними словами – рядки з ваших майбутніх листів. Поставити потрібні розділові знаки
 ВС  ======  -------  - - - - - .
-------  ВС  ======  -------  -------- .
ЗВ  =====  -------           -------- .
Щоб лист наш вийшов гарний, цікавий і ввічливий ми повинні ще ознайомитись із пам’яткою “Як оформляти лист”.
ЯК ОФОРМЛЯТИ ЛИСТ
1. Пишіть на якісному папері, чорнилом.
2. Дбайте про почерк, охайність в оформленні листа.
3. Уживайте звертання. Звертаючись до старших на Ви, пишіть це слово з великої букви.
4. Дотримуйтеся композиції листа (початку, основної частини, кінцівки).
5. Слідкуйте за мовленнєвим оформленням і грамотністю.
6. Ставте розбірливий підпис, число.
7. Не залишайте листів без відповіді.
8. Перечитайте лист. Якщо ви забули повідомити про щось адресата, допишіть постскриптум (P.S.).

Перегляньте  уривок із відомого  мультика і скажіть, чим так вразив лист дяді Федора його батьків   --------------------------------------
5)Розповідь учителя про  Інтернет-пошту і  SMS-повідомлення
6) Робота з конвертом
Звернення уваги на малюнок конверту. Запам'ятовування правильності написання адреси.
7) Творча робота
Скласти  листи-привітання або листи-повідомлення: 
а) своїм батькам (або дідусеві з бабусею); 
б) близькому другові; 
в) до редакції дитячої газети;
г) улюбленому  учителеві;
д) казковому персонажу (позитивному чи негативному)
Можна користуватися опорними словами та словосполученнями:
Добрий день, хочу дізнатися, Ваше, здоров'я, цікаво проводжу, допомагати мамі, успіхи, спортивна секція, гурток.
6. Закріплення вивченого матеріалу.
Бесіда.
- Які види поштових відправлень ви знаєте?
- Що означає цифровий індекс в адресі?
- Які слова в запису адреси прийнято скорочувати?
- Де і в якій формі пишуться на конверті прізвище, ім'я та по батькові адресата?
- Де і як пишеться на конверті зворотна адреса?
7.Домашнє завдання.
Написати лист  друзям або вчителю про свій літній відпочинок та навчання у школі  АБО
мультимедійне  або  SMS-повідомлення про надзвичайну  подію  у  вашому житті (адресат – ваш товариш)


Тема. Твір -розповідь про процес праці 
за власним спостереженням /7 кл/
Мета: на основі здобутих текстологічних знань формувати текстотворчі вміння, зокрема вміння складати роповідь про процес праці за власними спостереженнями; виховувати повагу до праці, до людей, які працюють, до професіоналізму, старанності, відповідальності; розвивати культуру усного мовлення, логічне й образне мислення; сприяти збагаченню й уточненню словника учнів.
Обладнання: мультимедійна презентація учителя, роботи учнів, підручник

Хід уроку
І. Повідомлення мети і завдань уроку.
ІІ. Підготовка до роботи над твором.

* Прочитати уривок. З’ясувати,  який тип мовлення  покладено в основу тексту. Що є “відомим” і “новим” в реченнях розповіді? Свою відповідь проілюструвати прикладами .. Чи обов’язковою є назва особи, що виконує дії (тобто “дане”), у розповіді про процес праці? Визначити стиль
 Запорозькі чайки робилися так. Днище видовбувалося з товстої липи. До  днища прикріплювалися дубові ребра, а на ребра дерев’яними кілками набивалися з дощок “чардаки” з підлогами,  у які під час походів складалися харчі й зброя. Посередині чайки прироблявся станок для щогли на одно вітрило.
Коли чайку було  зроблено, її конопатили клоччям та дьогтем і врешті прив’язували під її боки  товсті в’язанки очерету на той ви
падок, щоб чайка не пірнула  під воду навіть тоді, коли б її залило хвилею.
З обох боків чайки прироблялися кочетки на 15-20 весел.   За А.Кащенком.
Розповідь учителя про структуру роботи над  твором-описом процесу праці.
 Демонстрація  мультимедійної презентації



* Колективне складання  орієнтовного  плану розповіді про процес праці.

План твору-розповіді про трудовий процес

1.     Чому  я взявся (постійно берусь) до цієї роботи.

2.     Наскільки  потрібною (цікавою)  є для мене ця праця.

3.     Як я готувався (щоразу готуюсь)  до роботи (добір матеріалів, інструментів, створення певних  умов, з ким радився, що читав).

4.     З чого я розпочав (завжди розпочинаю) працю.

5.     Які трудові операції в якій послідовності  виконував (виконую).

6.     Чим завершилася (завершується)  моя  робота.

7.     Чи задоволений я  (був, зазвичай буваю) тим, що вийшло.



ІІІ.  Творче випереджувальне завдання(учні заздалегідь утворили мультимедійні  презентації, на яких є процес виконання власної праці і  на уроці мають можливість їх озвучити)




ІV. Підбиття підсумків уроку.
Бесіда за запитаннями:
Як  твори-описи  ви  щойно прослухали?
Чим науковий  опис відрізняється від художнього?
Які  художні засоби можна використати в  такому (художньому) описі? 

VІ. Домашнє завдання. Написати твір у художньому стилі на одну  із запропонованих тем:
Як я допомагаю бабусі прибирати (готувати обід, прати, доглядати худобу…)
Як ми з мамою (батьками, братом) робили ремонт у  моїй кімнаті.
Як моя менша (старша) сестра доглядає кімнатні рослини (кошеня, акваріумних  рибок…).
Як  наша родина готується  до  прийому  гостей.
Як  я  вперше створив(створила) мультимедійну презентацію для уроку


Твір-опис пам´ятки історії та культури
за картиною/мультимедійною презентацією/ 
8 клас
Урок проводиться   в комп"ютерному класі. Протягом уроку діти працюють  із мультимедійною презентацією про Високий  замок. Після перегляду складають твір опис у вигляді  рекламного листа,  тексту  екскурсії або  рекламного буклету про цю пам"ятку.







Узагальнення і систематизація знань 
з теми „Іменник”

Немає коментарів:

Дописати коментар