вівторок, 7 липня 2015 р.

     ЗАВДАННЯ  НА  ЛІТО
з  української літератури
для  учнів  8 класу
1.  Українські народні балади. «Бондарівна», «Ой летіла стріла», «Ой на горі во­гонь горить», «Козака несуть».
2.  ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА  Біблія – Святе Письмо (Старий і Новий Заповіти) і збірки літературних пам’яток (Кни­га Буття, Книга Псалмів, Пісня над піснями)., «Повість минулих літ»
3.  Григорій Сковорода. Байки «Бджола та Шершень», «Собака і Вовк»; поезії «Всякому місту – звичай і права»,«De libertate», «Вступні двері до христи­янської добронравності»; афоризми
4.  НОВА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА І.Котляревський.«Енеїда» ,Наталка Полтавка».
5.  Григорій Квітка-Основ'яненко.   «Маруся»,«Конотопська відьма»«Пархімове снідан­ня», «Маруся», «Сватання на Гончарівці», «Салдацький патрет».      
6.   Література українського романтизму. П.Гулак-Артемовський.«Рибалка», Є.Гребінка. «Українська мелодія», М.Костомаров.«Соловейко». В.Забіла. «Соловей», М.Петренко. «Небо», М.Шашкевич. «Веснівка».
7.  Микола Гоголь. «Вечір проти Івана Купала».
8.  Тарас Шевченко «До Основ'яненка», «На вічну пам'ять Котляревському», «Думка» («Нащо мені чор­ні брови...»;Причинна», «Лілея»; «Гайдамаки».  «Чигрине, Чигрине...», «Великий льох». « Стоїть в селі Суботові”.      „«Сон» («У всякого своя доля...»). «Імертвим, і живим, і ненарожденим...» «Катерина»,«Наймичка»). «На панщині пшеницю жала”, «Марія», «У нашім раї на землі ; «Садок вишневий коло хати...»,«Доля», «Росли укупочці, зросли...» «Ісаія. Глава 35».
9.  Пантелеймон Куліш  «До рідного народу» , «Троє схотінок», «Заворожена криниця»;«Чорна рада»
10.   Марко Вовчок. «Максим Гримач».
11.   3 ЛІТЕРАТУРИ XX СТ. Іван Багряний. «Тигролови»
12.   Іван Липа. «У невідому путь».


для  учнів  (V гімназійного) класу
  1.     Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сімя»
  2.     Панас Мирний (П.Рудченко) «Хіба  ревуть воли  як  ясла повні?»
  3.     Українська драматургія і театр 70–90-х рр. ХІХ ст.Іван Карпенко-Карий (І. Тобілевич) «Мартин Боруля»
  4.     Михайло Старицький  «Оборона Буші»
  5.     Іван Франко «Гімн» («Замість пролога»), «Сікстинська мадонна», «Безмежнеє поле…», «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені...».  «Легенда про вічне життя», «Розвивайся ти, високий дубе...», «Декадент», «Мойсей», «Сойчине крило»
  6.     Борис Грінченко  «Каторжна»
  7.     УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 10-х років ХХ ст. Михайло Коцюбинський «Intermezzo»,  «Тіні забутих предків»
  8.     Ольга Кобилянська «Земля»
  9.     Василь Стефаник «Камінний хрест»
  10.  Леся Українка (Лариса Косач) «Contra spem spero!», «І все-таки до тебе думка лине...», «To be or not to be?..», «І ти колись боролась, мов Ізраїль...», «Хвиля», «Стояла я і слухала весну…», «Все- все покинуть, до тебе полинуть…», «Уста говорять: “Він навіки згинув!..”, «Лісова пісня»
  11.  Микола Вороний «Іванові Франкові», «Блакитна Панна»,  «Інфанта»
  12.  Олександр Олесь (О. Кандиба) «З журбою радість обнялась...», «Чари ночі», «О слово рідне! Орле скутий!..»,  «По дорозі в Казку»
  13.  Володимир Винниченко «Момент»
  14.  Роман Горак. «Тричі мені являлася любов».
  15.  Микола  Олійник. «Дочка Прометея».
                  для  учнів 10 класу    

1. Павло Тичина 

“Арфами, арфами...”, “О панно Інно...”, “Ви знаєте, як липа шелестить...”, “Одчиняйте двері…”, “Пам’яті тридцяти” «Ой не крийся, природо, не крийся”, “Енгармонійне”, “Скорбна мати”, “Дума про трьох вітрів”, “І Бєлий, і Блок”,  “Мадонно моя...”,  “Золотий гомін”.

2. Літературний авангард  (Михайль Семенко)  
(“Бажання”,  “Місто”, “Запрошення”)
3. Київські «неокласики».  Микола Зеров 
(«Київ − традиція»), Поезії, переклади
4. Максим Рильський 
(“Молюсь і вірю...”, “Солодкий світ!..”)
5. Ю.Клен
Поезії, поеми, “Спогади про неокласиків”.
6. Євген Плужник 
Для вас, історики майбутні...”, Вчись у природи творчого спокою...”, “Ніч... а човен – як срібний птах!..”, “Річний пісок...”

7. Микола Хвильовий (М. Фітільов)  

“Я (Романтика)” “Санаторійна зона”, “Дорога й ластівка”, “Сентиментальна історія”, “Синій листопад”, “Кіт у чоботях”, “Вальдшнепи”.

8. Григорій Косинка (Г. Стрілець)“В житах“Серце”, “Змовини”, “Гармонія”, “На золотих богів”, “Місячний сміх”, «Фавст».
9. Юрій Яновський 
“Подвійне коло”, “Дитинство”, “Шаланда в морі” (з роману “Вершники”)“Голлівуд на березі Чорного моря”, “Байгород”, “Чотири шаблі”.
10.    Валер’ян Підмогильний  
Місто“Невеличка драма”, “Повість без назви...”.

11.    Остап Вишня (Павло Губенко)

“Моя автобіографія”, “Сом”, “Як варити і їсти суп із дикої качки”

12.    Микола Куліш 

“Мина Мазайло”  “Маклена Граса”, “Патетична соната”.

13.    Богдан-Ігор Антонич 
Автопортрет”, “Вишні”, “Зелена євангелія”, “Дороги”, “Різдво”  Поезії, “На другому березі”.
14.    Осип Турянський  “Поза межами болю”
15.    Євген Маланюк 
“Під чужим небом”,  “Стилет чи стилос?..”
16.    І. Багряний 
«Тигролови»  “Огненне коло”, “Сад Гетсиманський”, “Людина біжить над прірвою”.
17.    Михайло Йогансен
Поезії, “Подорож доктора Леонардо та його коханки Альчести у Слобожанську Швейцарію”.
18.    Гнат Михайличенко. “Блакитний роман”.
19.    Докія Гуменна
“Діти Чумацького шляху”, “Мана”, “Дар Евдотеї”.
20.    У.Самчук. 
“Волинь”, “Юність Василя Шеремети”, “Морозів хутір” (перша частина трилогії “Ост”), «Марія».
21.    Т.Осьмачка. 
«Старший боярин», “Ротонда душогубців”, “План до двору”.
22.    Василь Бобинський. Поезії.
23.    Катря Гриневичева. “Шоломи в сонці”, “Шестикрилець”.
24.    Наталена Королева. “Предок”, “1313”, “Сон тіні”.
25.    Юрій Дараган. Поезії.
26.    Олександр Довженко “Україна в огні”, «Зачарована Десна»  “Земля”, “Щоденник”, “Ніч перед боєм”.
ПОЕТИ-ШІСТДЕСЯТНИКИ:
27.    Василь Симоненко 
“Задивляюсь у твої зіниці…”, «Я…»
28.    Дмитро Павличко 
“Два кольори”  Зб. “Таємниця твого обличчя”, “Покаянні псалми”.

29.    Іван Драч “Балада про соняшник” 

30.    Микола Вінграновський “Сеньйорито акаціє, добрий вечір...” Зб.“Цю жінку я люблю”.

31.    Ліна Костенко 

“Страшні слова, коли вони мовчать…”, “Українське альфреско”, “Хай буде легко. Дотиком пера…”, «Я вранці голос горлиці люблю…»,, “Недумано, негадано…”, “Маруся Чурай”   Поезії, “Берестечко”, “Сніг у Флоренції”, “Дума про трьох братів неазовських”.

32.    Василь Стус 

“Мені зоря сіяла  нині вранці…”,  “Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…”, “Господи, гніву пречистого...”, “О земле втрачена, явися…”, “Як добре те, що смерті не боюсь я…”

33.    Олесь Гончар “За мить щастя”, “Залізний острів” (із роману “Тронка”),   . “Тронка”, “Людина і зброя”, “Модри Камень”, “Ілонка”, «Собор», “Дума про тебе”.

34.    Григір Тютюнник “Три зозулі з поклоном”

35.    Валерій Шевчук “Дім на горі” (повість-преамбула)
36.    П. Загребельний 
“Диво” (скорочено)  “Роксолана”, “Я, Богдан (Сповідь у славі)”.
37.    Літературні угруповання (Бу-Ба-Бу, “Нова дегенерація”, “Пропала грамота”, “ЛуГоСад” та ін.). Творчість Г. Пагутяк, Ю. Андруховчиа, О. Забужко, І. Римарука, В. Слапчука та ін.
38.    В.Шевчук. 
“Дім на горі” (повністю), “Юнаки з огненної печі”, “Місяцева зозулька з ластів”ячого гнізда” та ін.
39.    Ю.Андрухович
Поезії, “Рекреації”, “Московіада”, “Дванадцять обручів”.
40.    Г.Пагутяк. “Записки білого пташка”.

41.    О.Забужко. Поезїі, “Дівчатка”, “Інопланетянка”.

середа, 24 грудня 2014 р.

Для  учнів 5-10 класів!!!
На сторінці 
« КАНІКУЛИ 
з українською» 
вас чекають цікаві завдання ,
які допоможуть краще орієнтуватися  у вивчених вами  темах.
Працюймо разом!!!


четвер, 28 серпня 2014 р.

середа, 27 серпня 2014 р.

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Лист Міністерства № 1/9-343 від 01.07.2014 "Про організацію навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі"
Додаток З
до листа Міністерства освіти і науки України Від 01.07.2014р. № 1/9-343
ОСНОВНА ШКОЛА
Українська мова
Значення української мови як навчального предмета в школі ви­пливає з її суспільних функцій. Вона є державною мовою україн­ського народу, визначальною ознакою нашої держави, скарбницею культурних надбань нації, засобом єднання громадян України в сус­пільно-історичну спільноту.
Це й визначає систему завдань, що постають перед учителем-сло-весником, головне з яких - підготовка грамотної особистості, з висо­ким рівнем комунікативної компетенції.
У 2014/2015 навчальному році вивчення української мови в 5 6 класах здійснюватиметься за навчальною програмою для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, розробленою на основі нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти і за­твердженою наказом Міністерства від 06.06.2012 р. - № 664: Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
У 7 - 9 класах загальноосвітніх навчальних закладів - за про­грамою, затвердженою Міністерством освіти і науки України (лист № 1/11-6611 від 23.12.2004 р.): Українська мова. 5-12 класи. - К.: Ірпінь: Перун, 2005.
У 10 - 11 класах - за програмами, затвердженими Міністерством (наказ від 28.10.2010 р. № 1021).
За новою програмою з української мови для 5-9 класів кількість годин не змінилася, тільки відбувся перерозподіл їх між 6 і 7 класами (раніше - відповідно по 3 год на тиждень (по 105 год): 5 клас - 3,5 год на тиждень (122 год); 6 клас - 3,5 год на тиждень (122 год); 7 клас -2,5 год на тиждень (88 год); 8 клас - 2 год на тиждень (70 год); 9 клас - 2 год на тиждень (70 год).
У мовленнєвій змістовій лінії нової програми уточнено деякі види творчих робіт щодо їх поділу на усні й письмові форми вико­нання, внесено певні зміни до вимог щодо рівня мовленнєвої компе­тентності учнів 6 класу.
З огляду на те, що у формуванні мовленнєвої компетентності шес­тикласників у процесі сприймання усних і письмових текстів чільне місце відведено аудіюванню й читанню мовчки, то успішне опануван­ня їх передбачає регулярне використання спеціально підготовлених учителем цілеспрямованих завдань із розвитку в шестикласників умінь слухати-розуміти, читати-розуміти, аналізувати й оцінювати усні й письмові висловлення (розуміти фактичний зміст, особливості побудови текстів, визначати тему й основну думку, причинно-наслід-кові зв'язки, основну й другорядну інформацію, зображувально-ви­ражальні засоби), висловлювати своє ставлення до почутого й про­читаного, критично формулювати власні судження.
У новій програмі в 6 класі на формування й розвиток аудіативних і читацьких умінь (уголос і мовчки) виділено по 2 год на рік (по 1 год на семестр), не враховуючи проведення тестового контролю за рівнем досягнень шестикласників з аудіювання й читання мовчки, для цієї ро­боти спеціальних годин не відведено.
У мовній змістовій лінії збільшено кількість годин на «Повто­рення, узагальнення й поглиблення вивченого» (5/7) (тут і далі: у чисельнику подано стару кількість годин 5, а в знаменнику нову - 7).
Розширено розділ «Лексикологія. Фразеологія» матеріалом про фразеологію, перенесеним із 5 класу й, відповідно, збільшеною кіль­кістю годин (7/12).
Щодо розділу «Словотвір. Орфографія» (8/9), то його доповне­но матеріалом про абревіатуру, словотвірний ланцюжок, словотвір­ний розбір слова.
Збільшено кількість годин на вивчення розділу «Морфологія. Орфографія», зокрема: на вивчення іменника (18/20), прикметника (15/17), числівника (8/10), займенника (8/10).
Зміст соціокультурної змістової лінії в кожному класі майже по­вністю змінено, наповнено новим матеріалом (тематика текстів, види висловлень), а орієнтовні вимоги визначено з урахуванням вимог ком­петентнішого підходу (учень сприймає, аналізує, оцінює прочитані чи почуті відомості й добирає та використовує ті з них, які необхідні для досягнення певної комунікативної мети; використовує українську мову як засіб формування ціннісної позиції щодо громадянського патріотиз­му, любові до Батьківщини й української природи, почуття гордості за свою країну, поваги до її історії, культури й історичних пам'яток, сімей­них цінностей, визнання цінності здоров'я свого й інших, оптимізму в сприйманні світу; усвідомлює роль морально-етичних норм; готовий і здатний застосовувати їх відносно дорослих і ровесників у школі, по­зашкільному житті, вдома, суспільно корисній діяльності).
Зауважимо, що роль діяльнісної (стратегічної) змістової лінії виявляється у формуванні мотивації навчання, здатності організову­вати свою працю для досягнення результату, дає змогу вибудувати цілеспрямовану лінію поведінки для успішного виконання певно­го завдання; удосконаленні загальнонавчальних умінь, оволодінні творчими, естетико-етичними вміннями, які визначають успішність мовленнєвої діяльності.
Діяльнісну змістову лінію в кожному класі змінено з урахуванням уже набутих учнями умінь і навичок у попередніх класах. Наприклад, у 6 класі передбачено, що учні вже самостійно визначають мету влас­ної пізнавальної діяльності, відповідно до якої планують діяльність, оцінюють досягнутий результат і роблять відповідні корективи; удо­сконалюють і поглиблюють загальнопізнавальні (інтелектуальні, інформаційні) уміння, намагаючись самостійно систематизувати, зіставляти, інтерпретувати здобуту інформацію з різноманітних джерел; переносити раніше здобуті знання й набуті вміння в нову ситуацію; критично оцінювати свої вчинки, узгоджуючи їх із загаль­нолюдськими моральними нормами, виявляючи готовність і здат­ність творити добро словом і ділом.
Вивчення української мови в 6 класі загальноосвітніх навчальних закладів у 2014/2015 навчальному році здійснюватиметься за підруч­никами, рекомендованими Міністерством:
   Глазова О. П. Українська мова. Підручник для 6 класу загально­освітніх навчальних закладів. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2014.
   Єрмоленко С. Є., Сичова В. Т., Жук М. Г. Підручник для 6 кла­су загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Грамота, 2014.
   Заболотний О. В., Заболотний В. В. Українська мова. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Генеза, 2014.
В основу підручника «Українська мова» (автор О. П. Глазова) покладено концепцію формування мовної особистості XXI ст., що успішно реалізує себе в реальному спілкуванні, у мовленнєвій ді­яльності, сприймаючи інформацію не механічно, а особистісно, само­стійно інтерпретуючи й оцінюючи її відповідно до власної картини світу. Поданий у підручнику дидактичний матеріал представляє яви­ща, факти, ситуації дійсності, ціннісні орієнтири, сценарії поведінки учня, який належить до так званого Інтернет-покоління, що виростає й формується в цифровому середовищі, про найвпливовіший інстру­мент суспільних змін - цифрову інформацію і технології комунікації, часом знаючи більше за своїх батьків і вчителів. Більшість поданих у підручнику вправ передбачає проблемні запитання дискусійного характеру, формулювання відповідей, що сприяють формуванню в учнів уміння як грамотного висловлення власної позиції, так і толе­рантного ставлення до думок опонентів.
З-поміж завдань підручника - формування таких важливих ком-петенцій XXI ст., як оволодіння навичками критичного мислення й ефективної комунікації, чому сприятиме виконання учнями ситуа­тивних вправ, поданих у рубриці «Навчаємося спілкуватися». Фор­мування актуальних нині компетенцій співробітництва передбачено рубрикою «Учимося працювати разом (у парах і групах)». Форму­вання інформаційної грамотності, компетентності в питаннях засто­сування інформаційних і комунікаційних технологій реалізується в рубриці «Здобуваємо інформацію за допомогою комп'ютера».
Розвиткові емоційно-чуттєвої сфери шестикласників сприятиме ви­конання ними поданих у підручнику завдань, скерованих на усвідомлен­ня викликаних певною ситуацією власних почуттів. Робота зі Словнич­ком назв почуттів сприятиме підвищенню ефективності спілкування та забезпечить сформованість належного рівня мовної й комунікативної культури міжособистісних стосунків. Збагачення активного словника назвами почуттів сприятиме підвищенню емоційної компетентності, розширенню між особистісного емоційного простору, збагаченню засо­бами усвідомлення й фіксації чуттєвого досвіду, розвиткові емпатії, що врешті-решт забезпечить формування емоційного інтелекту.
Задля оптимального мовно-мовленнєвого розвитку учнів зміст підручника структуровано за наскрізним тематичним принципом і з урахуванням принципу варіативності конструктивних і творчих завдань, які шестикласник самостійно вибиратиме з кількох запро­понованих варіантів. Для обдарованих учнів передбачено рубрику «Прагнемо знати більше: завдання підвищеної складності». Усе це дає змогу втілити особистісно розвивальну парадигму освіти.
Загальне художнє оформлення підручника підпорядковане меті -посилити наочні засоби впливу на учня відповідно до викладеної в дидактичному матеріалі виховної мети уроку. Це не тільки слугує до­датковою наочною інформацією, а й сприяє позитивному налашту­ванню на роботу.
Відповідно до програми, навчальний матеріал підручника «Ук­раїнська мова» (автори: С. Я Єрмоленко, В. Т. Сичова, М. Г. Жук) розподілено за розділами: «Повторення, поглиблене вивчення (сло­восполучення і речення)», «Лексикологія. Фразеологія», «Словотвір. Орфографія», «Іменник», «Прикметник», «Числівник», «Займен­ник», «Зв'язна мова (мовлення)».
Зважаючи на практичний досвід учителів і на можливе варіювання тем зв'язної мови як обов'язкового механізму практичного оволодіння мовою, автори пропонують поділ матеріалу підручника на дві частини, що мотивовано виділено в програмі «мовною» і «мовленнєвою» лініями.
У підручнику застосовано принцип оптимального поєднання текстоцентричного підходу добирання вправ із цілеспрямованим вживанням мовних структур, обов'язкових для засвоєння. Текстоцентричний підхід забезпечує дотримання методичних рекоменда­цій - вивчати не окремі мовні форми, а застосовувати їх у конкрет­них висловленнях.
Підручник має рубрики «Пригадаймо», «Запам'ятаймо», «Добір­ні зерна мови», «І пензлем, і словом», «Це цікаво», «Усміхнімось». Є спеціальні позначення для вправ, що виконуються в групах.
Тексти вправ у кожному розділі присвячено українській куль­турі в її історичному розвитку. Інформація про славетних україн­ців - письменників, науковців, акторів, композиторів, художників, спортсменів, відомості з історії України сприятимуть розширенню культурного кругозору учнів.
Для ефективного засвоєння навчального матеріалу використано ненав'язливий принцип повторення основних понять у вступних час­тинах до розділів, частково на форзацах.
Розділи закінчуються завданнями для самоперевірки.
Навчальний матеріал підручника «Українська мова» для 6 класу авторів О. В. Заболотного, В. В. Заболотного спрямовано на розвиток творчих здібностей, навичок самоосвіти, інтересу учнів до предмета.
Методичний апарат підручника забезпечує врахування особис-тісно зорієнтованого підходу до навчання української мови в школі. Параграфи побудовано таким чином, щоб забезпечити поетапну ро­боту. Теоретичний матеріал структуровано на окремі підрозділи із за­значенням ключових понять, а деякі відомості оформлено у вигляді таблиць і схем, а також опорних малюнків, що значно полегшувати­ме сприймання, опрацювання та запам'ятовування інформації. Ак­тивізують роботу з фактажем спонукальні рубрики «Порівняймо», «Пригадаймо», «Міркуймо». Значну увагу приділено завданням на доведення, спостереження, обгрунтування думки, порівняння. Ін­терактивні вправи, проблемно-пошукові завдання, життєві ситуації, конкурси, а також тематичні рубрики «Культура мовлення», «Моя сторінка», «Для вас, допитливі», «І таке буває» збагачують й урізно­манітнюють зміст видання, що, зокрема, стимулює інтерес учнів до знань, активізує навчальну діяльність. Підручник зорієнтує на різ­ні види роботи - індивідуальну, у парах і групах, під керівництвом учителя й самостійну. Окремі вправи надають шестикласникам мож­ливість вибору того чи іншого варіанта, способу виконання, мовних одиниць, теми висловлення залежно від своїх здібностей і вподобань.
Важливою функцією нового видання є виховання поваги до свого народу, його історії й культури, формування основ народного світо­гляду, виховання громадянина-патріота.
Зразок заповнення сторінки журналу з української мови подано у_методичному листі Міністерства від 21.08.2010 р. № 1/9-580 (Ін­формаційний збірник Міністерства. - № 14 - 15. - 2010. - С. З - 17). Звертаємо увагу, що додатковий запис щодо теми над датами в жур­налі не робиться.
Перевірка мовних знань і вмінь здійснюється за допомогою за­вдань тестового характеру з урахуванням специфіки виучуваного ма­теріалу. Решту часу контрольного уроку може бути використано на виконання завдань з аудіювання, читання мовчки.
Тематичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок, з ура­хуванням контрольної (тестової) роботи з мовної теми. Оцінку за се­местр виставляють на основі тематичних оцінок.
Оцінювання говоріння, читання вголос здійснюється індивідуаль­но шляхом поступового накопичення оцінок для того, щоб кожний учень одержав мінімум одну оцінку за виконання завдань на побу­дову діалогу, усного переказу й усного твору. Для цих видів робіт не відводиться окремого уроку, а оцінки виводяться один раз у рік і ви­ставляються колонки без дати.
Українська література
Українська література формує любов до культури свого народу, його мови, звичаїв, національних традицій і етичних цінностей, розу­міння загальнолюдської й національної історії, сьогодення, розвиває інтелектуальні, духовні та естетичні цінності.
Українська література як базовий навчальний предмет визначає моральні орієнтири молодого покоління. Шкільна літературна осві­та забезпечує етичне та естетичне виховання учнів, їх прилучення до надбань вітчизняного письменства, розвиток стійкої мотивації до чи­тання, потреби у зверненні до художньої літератури впродовж життя, формування загальної культури.
Як навчальний предмет українська література охоплює також знання, пов'язані зі сферою літературознавства, теорії та історії літе­ратури, про способи навчальної діяльності, що значною мірою реалі­зуються в уміннях і навичках учнів.
Важливим у роботі вчителя є наповнення реальним змістом мето­дичних підходів особистісно зорієнтованого та компетентнісного на­вчання, що забезпечує розвиток різнобічних здібностей учнів, сприяє формуванню ключових компетентностей.
У 2014/2015 навчальному році вивчення української літератури в 5 6 класах буде здійснюватися за програмою, затвердженою на­казом Міністерства освіти і науки від 06.06.2012 р. № 664: Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
У 7 - 9 класах - за програмою, затвердженою Міністерством осві­ти і науки України: Українська література. 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Ірпінь: Перун, 2005.
У 10 - 11 класах загальноосвітніх навчальних закладів здійснюва­тиметься за програмами, затвердженими Міністерством освіти і на­уки України (наказ від 28.10.2010 р. № 1021).
Курс української літератури в 6 класі структуровано за такими взаємопов'язаними тематично-проблемними блоками: «Загадково прекрасна і славна давнина України», «Я і світ», «Пригоди і романти­ка», «Гумористичні твори». До кожного з них, відповідно до вікових особливостей учнів, дібрано тексти, які за своїм змістом дають мож­ливість максимально репрезентувати ту чи іншу тему.
Задля вдосконалення навчальної програми з української літерату­ри з обов'язкового вивчення вилучено такі теми:
5        клас
Є. Гуцало. «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають...» (поезії) з розділу «Рідна Україна. Світ природи».
6        клас
О. Іваненко. «Друкар книжок небачених» з розділу «Загадково прекрасна і славна давнина України», та додано такі твори:
5        клас
0.         Олесь. «Заспів», «Україна в старовину», «Похід на Царгород»
(поезії); Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» до розділу «Іс-
торичне минуле нашого народу».
6        клас
В. Рутківський. «Джури козака Швайки» до розділу «Загадково прекрасна і славна давнина України»;
1.         Калинець. «Писанки», «Стежечка», «Блискавка», «Веселка»,
«Криничка», «Дим» (зі збірки «Дивосвіт» - на вибір) (поезії) до роз-
ділу «Я і світ».
Зазначені твори спрямовані на патріотичне виховання учнів, роз­виток їхньої творчої уяви, фантазії, ознайомлюють із найкращими надбаннями сучасних авторів.
Вивчення української літератури в 6 класі буде здійснюватися за підручниками «Українська література», 6 клас (автор Л. Т. Ковален­ко ), «Українська література», 6 клас (автор О. М. Авраменко).
Підручник «Українська література» для 6 класу (автор Л. Т. Кова­ленко) розвиває логічне, критичне та творче мислення учнів і спря­мований на формування й розвиток в учнів комплексу ключових, предметних і міжпредметних компетентностей, втілює комуніка-тивно-діяльнісний підхід до навчання літератури.
Навчальний матеріал підручника чітко структуровано відповідно до розділів, визначених програмою. Кожен із цих структурних компо­нентів містить навчальну інформацію та методичний апарат, згрупова­ний у різноманітних рубриках: «Поміркуй над прочитаним», «Зверни увагу!», «Збагачуй своє мовлення»; «Будь уважним до слова»; «Літе­ратура в колі мистецтв»; «Ти - творча особистість»; «Твої літературні проекти». Завершує кожен розділ блок запитань і завдань для самопе­ревірки учнями свого рівня засвоєних знань, умінь і навичок.
Зміст підручника - науково конкретний, відповідає психолого-ві-ковим особливостям учнів, спрямований на розвиток розумового по­тенціалу школярів шляхом цілеспрямованого формування у них пра­вильної читацької діяльності, яка забезпечується системою запитань і завдань, що вдосконалюють уміння прогнозувати певний розвиток подій, творчо інтерпретувати отриману за допомогою читання інфор­мацію, засвоюючи не тільки фактичний зміст літературного твору, а також підтекст і ідейний задум (смислове ядро).
Підручник передбачає колективне, групове, індивідуальне на­вчання, самонавчання, самоконтроль і самооцінювання, навчання у співпраці, коли вчитель і учні - рівноправні суб'єкти пізнавальної діяльності. Завдання підручника спонукають учнів займати активну позицію в процесі навчання, моделювати життєві ситуації.
Навчальний матеріал видання має яскраво виражену практичну спрямованість, завдання орієнтовані на розвиток умінь і навичок учнів. Особливу увагу приділено опрацюванню художньо-зображу­вальних засобів літературних творів, ролі позасюжетних компонен­тів, що дає вчителю-словеснику можливість методично грамотно скерувати аналітичний розгляд мистецьких явищ. Таким чином, під­ручник «Українська література» окреслює маршрут подорожі у світ літератури, виховуючи свідомих читачів і громадян, які люблять і знають українську літературу, поважають вітчизняну і світову куль­туру, готові до здійснення спільних культурознавчих справ і завдань.
Підручник О. М. Авраменка грунтується на принципах доступ­ності, науковості й системності. У ньому гармонійно поєднуються як традиційні, вироблені кращими методистами попередніх поколінь підходи підручникотворення, так і новітні технології.
Істотною перевагою підручника є чітке й пропорційне дозування на­вчального матеріалу. Методичний апарат розроблено за рівнями - від репродуктивного (тестові завдання закритої форми) до творчого (за­вдання на моделювання). Кожна тема складається з трьох частин: корот­кі відомості про письменника; текст художнього твору; система завдань. У першій частині автор пропонує здебільшого невелику розповідь про цікавий епізод із життя письменника, адже в шостому класі, згідно з ви­могами програми, учні ще не вивчають біографії митця. Художні тексти подекуди супроводжуються ілюстраціями (репродукції картин, скуль­птур, фотографії та ін.) й тлумаченням застарілих і діалектних слів. Різнорівневі завдання покликані: з'ясувати, наскільки глибоко учні сприйняли художній матеріал; розвивати логічне й критичне мислення, емоційну сферу, текстотворчі вміння й навички, емоційно-ціннісне став­лення до вчинків героїв, проблеми морального вибору тощо.
Доповнюють методичний апарат підручника рубрики «До речі...» й «Зауважте!», у яких міститься додаткова пізнавальна й евристична інформація. Суттєвою перевагою цієї навчальної книжки є системна словникова робота, яку реалізовано через наскрізне завдання, і знос-ки-тлумачення слів із пасивного фонду лексики.

Перелік головних вимог щодо виконання письмових робіт і пе­ревірки зошитів з української літератури, особливостей проведення уроків виразного читання, кількість, призначення та особливості оформлення зошитів з предмета містяться в методичному листі Мі­ністерства від 21.08.2010 р. № 1/9-580. Там також подано зразок запо­внення сторінки журналу з української літератури. Звертаємо увагу, що додатковий запис щодо теми над датами в журналі не робиться.